Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

oma kohtalo

/ #1039 oma kohtalo

30.06.2015 10:58

Asumistuesta leikkautuu 25%:a pois jatkossa hallituksen päätöksien tähden. Olen tähän mennessä saanut toimeentulotukea sähkölaskuuni joka käsittää myös lämmityksen. Myös olen käynyt ruokajaossa aktiivisesti. Toimeentulotuessa alettiin nyt tänä syksynä myös leikkaamaan sähkölaskua 65%:lla lämmityskustannusten osuudella (liioiteltu määrä, koska vuodesta ½ vuotta ei mene lämmitykseen sähköä ja talvellakaan ei mene 65%:a), ja se tarkoittaa tulojen vähentymää parhaimmillaan noin 120 eurolla kuukaudessa (riippuen talven pakkassäistä), eli saman verran kuin asumistuki vähenee.

Asumistuki (myös eläkkeensaajan) sekä toimeentulotuki huomioidaan eri suuruisena eri kuntaluokissa. Asun kuntaluokassa nr 3. Jos saisin saman kuin ykkös-kuntaluokkainen niin ei olisi hätää, koska saisin asua yli 100 euroa kalliimmasti. Kuntaluokka-kohtaiset asiat täytyy lakkauttaa. Sossu koettaa hiillostaa jo tässä vaiheessa muuttamaan halvempaa ja pienempään asuntoon. En tokikaan muuta, asuminen ja lämmitys on asioita, joita ei voi rahalla mitata. Miksi leikkaukset ei koskeneet ennemmin kuntaluokkia, jolloin kaikki olisi pudotettu esim. kuntaluokka 3:sen tasolle?

Vuokrani on 570 euroa, ja asun sellaisessa asunnossa jossa olen aina tahtonut asua vähintään (enkä aio muuttaa pois). Minulla on muutama isompi kulutusluotto, jotka joudun päästämään ulosottoon, koska 250 euron netolla (joka jää asumiskustannusten "mm. vuokra ja sähkö" - jälkeen käteen) en voi maksaa niitä. Ennen jäi liki 500 euroa, joten kykenin maksamaan niitä. Joudun hallituksen päätösten tähden ensi kertaa ulosottoon. Aiemmin olen voinut asiat, kun olen elänyt sillä tavalla laskelmoiden.

Olen tähän hallitukseen "katkeroitunut" lievästi. Äänestin Timo Soinia, hän joutui tekemään kiristys-kompromisseja päästäkseen hallitukseen. Mitä nämä kompromissit olivat? Suostumista tälläisiin leikkauksiin vastoin hänen periaatteitaan. Mikäli Soinista olisi tullut pääministeri, näin ei olisi käynyt! Nyt on väärä pääministeri paikalla. 

Olen sitä meitä leikkauksista, että ne olisit tullut suunnata porrasmaisesti. Ensin rikkaisiin kunnes heidän tulonsa ovat keskituloisten tasolla. Sitten keskituloisiin, kunnes he on köyhimpien tasolla. Mutta köyhiltä ei saa ottaa, niin kauan aikaa kuin on heitä rikkaampia. Köyhiltä ei ole varaa leikata, mutta rikkailta on aina varaa leikata. Köyhä saa pienemmän palan kakkua, kun rikas katsoo siinä vierellä kun sitä leikataan.