Kirjastojen puolesta

Laurrr

/ #55 Kirjastot ovat tärkeitä monella tapaa

17.06.2015 16:30

Ilman kirjastoa en opiskelisi, en koskaan olisi ollut niin hyvä koulussa kuin olin. Lisäksi kirjasto ja lukeminen ovat olleet ainoa harrastukseni, joka on seurannut minua vuodesta toiseen ja en ole kyllästynyt. Olen perheestä, jossa molemmat vanhemmat ovat olleet työttömiä niin kauan kuin muistan. Kirjasto oli harrastus, joka ei maksanut ja minun ei tarvinnut pyytää omantunnon tuskaisena rahaa vanhemmiltani. Kirjasto on minulle paikka, missä voin olla oma itseni ja se on auki kaikille tasapuolisesti. Lisäksi toivoisin sen olevan tuleva työpaikkani, sillä kirjasto on intohimoni ja edustaa monia minulle tärkeitä arvoja.

Sitten pari yleistä hyötyä. Kirjastot tukevat myös koululaitosta esimerkiksi lukudiblomityössä ja joissakin kirjastoissa kotipalvelun kautta ne ovat tärkeitä myös ihmisille, jotka eivät pääse kotoaan lähtemään. Lukuisat köyhät opiskelijat hakevat tenttikirjansa kirjastosta. Lisäksi sen hyöty lukuharrastukselle: kirjat ovat kalliita ostaa! Suuria määriä lukeville kirjaston puuttuminen olisi lähes katastrofaalista. Kirjastossa voi törmätä myös uusiin asioihin ja oppia uutta. Ja ellei muuta, lukuisat ihmiset tulevat esimerkiksi maksamaan laskunsa kirjastoon. Kirjasto tarjoaa myös ihmiskontaktin ja paikan, joka on auki, ilmainen ja saa katon päällensä.