Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Vieras

/ #1276

08.06.2015 10:33

Olen itse äiti ja isoäiti ja lapset sekä lapselapset ovat olleet/ovat lastentarhassa. Itse olen myös työskennellyt useassa lasten päiväkodissa eri ikäisten lasten ryhmässä Helsingin alueella ja myös aikanaan Kirkkonummella. Minulla on monelta näkökulmasta katsottuna asiantuntemusta miten lasten ryhmä koko toimii ja miten monesta lapsesta voi yksi ammattiihminen huolehtia jotta lapset saavat parasta heille kuuluvaa hoitoa ja olosuhteet on turvalliset. Tilanne on esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ollut jo pitkään erittäin huolestuttava johtuen henkilökunnan työmäärästä. Työ olosuhteet kun ei esim. säästötoimenpiteistä johtuen oteta sijasta sairastuneen työntekijän paikalle. Itse olen joutunnut tilanteeseen jossa olin yksin vastuussa lastentarhan pihalla kylmänä talvi iltapäivänä; 1kpl vajaa vuoden ikäisestä joka ei vielä kykennyt kävelemään, 2kpl 2-3 vuotiaita, 5kpl 4 vuotiaita ja 3 kpl 5-6vuotiasta.Eli yhteensä 11kpl kun alle 3 vuotiaita saisi olla enintään 4 kpl ja 4-6 enintään 7 yhtä hoitajaa kohden. Tilanne oli todella stressaava ja olin aivan äärirajoilla huolehtiessani yksin kaikista lapsista ja vielä yksi joka ei pystynnyt itse kävelemään. Se olisi ihan hirveätä jos jollekin lapselle tapahtuisi jotain kuten kaatuminen keinusta tai liukumästä. Enhän voinnut nuorinta lasta antaa yksin lumihangessa maata joten kannoin häntä jatkuvasti sylissä noin tunnin ajan ja samanaikaisesti kiertelin pihalla valvomassa muita leikkiviä lapsia. Lastentarhan henkilökunta on jo vuosikymmeniä ollut aivan äärimäisessä työolosuhteissa ja moni henkilökunnasta itse mukaan lukien on joskus huokaillut työpäivän päättyessä, jos kysyy miten on sun työpäivä mennyt? No, kaikki lapset pysyi hengissä! Moni päiväkodin henkilökunnasta ei kykene nukkumaan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kun on niin stressaantunut että, mitä seuravaa maanantai aamu ja viikko tuo tullessaan. Kerran eräs päiväkodin työntekijä kertoi kun ei saannut sijaista sairaan kollegaan tilalle niin tilanne oli niin epätoivoista yksin 20 lapsen kanssa että hän purskahti itkuun ja koitti eteisessä pukiessa lapsia samanaikaisesti kääntää päätä ja peittää itkuaan jotta ei lapset huolestuisi. Viimeiseen asti päiväkodin työtekijät koittavat tehdä työtään lapsia ajattelen. Sitten jos jotakin tapahtuu päiväkodissa, syytetään henkilökuntaa ja todellinen syyllinen onkin ne jotka päättävät säästötoimenpiteistä ja sen seurauksista. Sitten täytyy muistaa että lastenhoitajan lähtöpalkka on pikkasen vajaa 1800 euroa/kk ja lastentarhanopettajan lähtöpalkka on noin 2100 euroa/kk. Päättäjät voisivat mennä edes päiväksi pääkaupunki seudun päiväkotiin yhdeksi päiväksi töihin. Sinä ei sitten itse edes wc:heen pääse kun on tarve pissalle ja ruokataukoa ei ole kun syödään saman aikaisesti lasten kanssa. Olisi vaikka kuinka paljon sanottavaa ja epätoivoiselta tuntuu kun ajattelen päiväkotien ja muiden naisvaltaalojen työtaakkaa ja vastuunkantoa. APUA!!! Herätkää päättäjät!! Soini, Sipilä ja Stubb ja muut päättäjät kunnalliseen päiväkotiin töihin edes yhdeksi päiväksi!! Ja yksin 20 lapsen ryhmään niin katsotaan miltä tuntuu se työpäivä. Itse päätin että lähden jatkamaan opiskelua yliopistoon ja siirryn muihin tehtäviin. Äitini oli ennen eläkettä yli 30 vuotta samassa päiväkodissa töissä ja sitä ennen siivous-, ja hoitoalalla. Äiti saa nyt pienen eläkkeen josta verojen jälkeen maksaa 890 euron vuokra maksun yksin koska isäni on jo kuollut. Jäljelle kuukaudeksi jää noin.300 euroa mistä vielä hän maksaa puhelin-, sähkö-, lääke- ynnä muut kulut. Siintä voi jokainen laskea että miten paljon jää ruokaan rahaa. Miten siitä vielä voi kiristää???