Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #40261 Mahdollisuus hypätä yli, jos ei kiinnosta (Barabbaan sovitusoppi)

04.08.2014 13:44

 Mutta niille, joita kiinnostaa, kirjoitan muutaman rivin lyhennelmän C. I. Scofield, Totuuden sanan oikea jakaminen -kirjasta, Kuva ja sana, sivu 103, Barabbaan sovitusoppi. (Siitä vain laitat itsesi Barabbaan tilalle.)

Barabbas tuomittiin kuolemaan. Kukaan ei ole koskaan kyseenalaistanut hänen tuomionsa oikeudenmukaisuutta. Hän oli lainrikkoja, ryöväri ja murhamies.

--"Voit mennä, olet vapaa! Barabbas, toinen on ottanut sinun paikkasi; toinen kuolee noiden kahden pahantekijän välissä." Silloin, ellei jo aiemmin hänessä heräsi halu tietää, kuka oli tuomittu kuolemaan hänen sijaansa.

--.....Näiden ja vastaavanlaisten asioiden vuoksi Barabbas oli ehkä vakuuttunut siitä, että Jeesus todella oli Messias, Jumalan Poika. Barabbaasta ei ollut kuitenkaan tullut Hänen opetuslastaan, sillä hän rakasti syntiä.

On helppo nähdä, ettei Barabbaan tarvinnut olla teologi muodostaakseen toimivan sovitusopin:

Ensinnäkin, hän tiesi olevansa kurja syntinen, lain oikeudenmukaisen tuomion alainen (Luuk. 23:25). Kummassakin näistä merkityksistä hän edusti kaikkia ihmisiä (Room. 3:10-20, 23; Gal. 3:10).

Toiseksi, Barabbas tiesi, ettei Kärsijä hänen edessään ollut syntiä tehnyt (Joh. 8:46; 19:4; 1. Piet. 2:22).

Kolmanneksi, hän tiesi, että Jeesus oli todellinen sijaiskärsijä. Hän totisesti ja tosiasiallisesti kuoli hänen paikallaan ja sijaansa; viaton ja pyhä kantoi rangaistuksen, jonka laki oli oikeudenmukaisesti määrännyt hänen, Barabbaan, osaksi. Vaikka joku tulevina aikoina kyseenalaistaisi sen, kuoliko Kristus todella toisten puolesta ja sijasta, tätä ei voitaisi koskaan kyseenalaistaa (2. Kor. 5:21; Gal. 3:13; 1. Piet. 2:22-24; 3:18; Jes. 53:5-6).

Neljänneksi, hän tiesi, ettei hän ollut tehnyt mitään ansaitakseen sijaiskuoleman tuoman pelastuksen. Mihin tahansa se perustuikin, se oli hänelle pelkkää armoa.

Viidenneksi, hän tiesi, että Kristuksen kuolema hänen puolestaan oli täysin riittävä. Ei ollut mitään, mitä hän olisi voinut siihen lisätä. Vain siksi, että Kristus kuoli, hän sai elää. Ainoa Pilatuksen edessä esitetty kysymys oli, pitäisikö Kristuksen vai Barabbaan kuolla. Kun päätettiin, että Kristus kuolisi, Barabbas vapautettiin. Hän sai täyden vapauden sillä hetkellä, jona hänen Sijaiskärsijänsä sanoi: "Se on täytetty" ja antoi henkensä (Joh. 19:30; Ef. 1:7; Kol. 1:4; Room. 5:19; 1. Joh. 1:7; Kol. 1:20; Hebr. 10:10, 14).

John McNeill, suuri skotlantilainen saarnamies, on sanonut osuvasti:

Veljeni, haluan suositella teille Barabbaan sovitusoppia. Se on hyvä oppi, jonka varassa  voimme julistaa ja rukoilla, laulaa ja kuolla. Onko mitään muuta oppia, joka kestäisi nämä koetukset?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja piste.