Naisille asevelvollisuus ja heti!!!!

Konsta Heikkilä
Oulu

/ #2 #2

22.11.2008 16:26

Keskimäärin nainen kykenee fyysisesti huonompiin tuloksiin kuin mies. Tiedän ja tunnen poikkeustapauksia, mutta kyseessähän on vain murto-osa Suomen kansan naisväestön murto-osasta.
Kun miessukupuolen edustajissa alkaa esiintyä enemmän ja enemmän "pullamössökansaa", pitäisikö sitten tehdä asevelvollisuudesta kaikille vapaaehtoinen tai tarttua vapaa-ajan kyseiseen vapauteen ja pistää pullamössöpoikia enemmän liikkeelle koulun ulkopuolella? Vai onko oikein, että kaikki pistetään vähintään kuuden kuukauden kestoiselle kuntorääkille sukupuolesta ja fyysisestä kunnosta huolimatta?
Itse tarttuisin ensimmäiseen, enkä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Viimeisenä kannattaisin vaihtoehtoa vapaa-aikaan tarttumiseen - ikään kuin kansalaisia vahdittaisiin. Jos asevelvollisuus olisi vapaaehtoinen, siinä kävisi samoin kuin ruotsin kielen kanssa: Vapaaehtoisena se ei olisi yhtä vaikeasti nieltävää pakkopullaa, ennakkoluulot hupenisivat ja pisteeksi iin päälle olisi mahdollista, että pullamössöyksilöitä vähenisi motivaation kasvaessa asevelvollisuuden suuntaan.

Lopuksi henkilökohtainen puolustuspuhe: Tunnen itse olevani tarpeeksi hyvässä kunnossa inttiin, mutten silti näe sitä houkuttelevana, kun se on pakollista, vaikka se voisikin tehdä hyvää kunnolleni puolen vuoden aikana. Ja siviilipalveluksen minimi on 13 kuukautta!? Vai kenties "vain" 11!? Mieluiten olen totaalikieltäytyjä - totaalikieltäytyjä istuu yhtä lailla puoli vuotta, mutta se tuntuu suuremmalta vapaudelta kuin asevelvollisuus.
Sitä paitsi en tahdo lettiäni leikattavan. :D