Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #39555 Re: Re: Re: Re: Re: Raamatun Jumala ja joulupukki?

26.07.2014 20:58

#39551: - Re: Re: Re: Re: Raamatun Jumala ja joulupukki?

"Uusateistit vetoavat yhä nykyään mielellään tieteeseen ja yliopistoon, mutta he eivät enää tiedä, mistä puhuvat. Yliopisto on muuttunut heidän ympärillään. Tieteellistä maailmankuvaa ei enää ole, ei siinä muodossa, jossa ateismi omaksui sen 1800-luvulla"

Voisitko hieman avata, mitä tuolla sitaatilla haluat meille kertoa? Sitäkö, että 1800-luvulla uskonnolla oli vielä selkeä auktoriteetin asema tieteessä, mikä näkyi mm. siinä, kuinka Darwin yritti sovitella vääjäämättömiä havaintojaan uskonnolliseen kontekstiin lopulta luopuen tästä yrityksestä.  Vai viittaatko esim. Iranin tieteelliseen kehitykseen, jossa Ajatollah Khomeinin tultua valtaan tiede ei ole saanut tuottaa uskonnosta riippumatonta tietoa...?

Länsimaisessa tieteessä maailma on toki osoittautunut paljon kompleksisemmaksi kuin mitä 1800-luvulla osattiin olettaa. Tieteellisen maailmankuvan siihen lähtökohtaan, että asioilla on luonnollinen "selityksensä", ovat yrittäneet iskeä aukkoa lähinnä vain eri uskontojen fundamentalistiset siivet, jotka luovat kiihkeästi pseudotiedettä: Metodi on muodollisesti tieteen, mutta jätämällä kysymättä eräitä tärkeitä kysymyksiä tulokset ja niidenb tulkinta ovat kaukana todellisesta tieteestä.