Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #39488 Voiman vastaanottaminen

26.07.2014 08:59

Olisipa voimaa, niin kuin pienellä kylällä tai edes niin kuin pakanain apostolilla Paavalilla. Sellaisen voiman kanssa olisi hyvä kuleksia kaduilla ja ihmetellä, miten Jumala toimii. Sairaat paranisivat ja seurakunnat syntyisivät kuin itsestään.

Jeesus lupasi meille voiman, joka muuttaisi meidät lukittujen ovien takana värjöttäjistä ihmisiksi, jotka tuovat vallankumouksen sukupolvelleen aina maan ääriin asti, jos Jumala vaan niin haluaisi. Voima lupaus saa ihmisen pään pyöräälle, ihmetys ja odotus valtaavat mielen. Jeesus lupasi voiman ja käski odottaa sitä lähtemättä minnekään. Opetuslasten oli suostuttava olemaan tyhjän panttina vaikka kädet olisivatkin kihelmöinneet jo innosta tarttua työhön, johon voima oli luvattu. Jeesus asetti seuraajilleen kaksi erityistä vaatimusta, ennen kuin voima voisi tulla. (Olen puhunut asiasta myös Raamattu vartissa, joka on katsottavissa tästä)
Odota, odota ja odota sittenkin

Ensimmäinen oli kyky odottaa Herraa tietämättä lainkaan kestäisikö odotus päiviä, vai jopa vuosia. Odotus seuloo ihmisen sielua, kuin selvitysaine. Se nostaa esiin väärät motiivit. Jos motiivimme palvella Herraa ja olla hänen todistajiaan perustuu sen kautta mahdollisesti saatavaan hyötyyn, aineelliseen tai aineettomaan, tekee odottaminen sielussa kipeää. Kaiken aikaa, kun rauta olisi taottavassa tilassa katselet vierestä hehkun hiipumista ja omien menestysmahdollisuuksien katoamista. Suosio ja maine karttaa odottajaa vilkuttaen ohi mennessään. Tulee riski lähteä liikkeelle ilman Herraa ja ilman voitelua. Tulee riski turvata omaan osamiseensa kuin kalastajat aikanaan uuvuttuaan mestarin odottamiseen. Pietari totesi, että minä lähden kalaan ja koko klaani seurasi mukana. Ammattimiesten ylpeys mureni järven öisiin aaltoihin, ei sintin sinttiä. Ainoa tulos oli väsymys ja särkevät lihakset.

Kun Jeesus ilmestyi paikalle neuvomaan kalastamisen jalossa taidossa meinasivat verkot revetä. Siinä on meillä suoraan Raamatusta kertomus, joka paljastaa sen, mikä ero on työskennellä omassa voimassa ja oman osaamisensa varassa taivasten valtakunnan työssä verraten siihen, että tekee vain sen, mitä Jeesus käskee. Jeesuksen seurassa riittää kun tulee aamulla paikalle hyvin nukutun yön jälkeen ja heittää verkon veteen siihen kohtaan, jonka Herra itse osoittaa ja kalaa tulee.

Odotus on sielun seuloja, joka tekee työtään meissä. Jos olet Jumalan odotus huoneessa olet hyvällä paikalla, koska eräänä päivänä, kun et edes osaa odottaa Herra ilmestyy.
Messiaan paikka: maan päällä tai taivaassa, ratkaisee voiman, jossa vaelletaan

Toinen asia on ilmaistu Jeesuksen sanoissa: ”ellen minä mene pois, Pyhä Henki ei voi tulla” Jeesuksen, eli messiaan on saatava nousta ylös taivaaseen, ennen kuin todellinen voima olla Jeesuksen todistaja voi tulla. Jos meillä on maallinen messias, joku hengellinen isä, äiti tai oikeaan ryhmään kuuluminen, mikä tahansa asia, maan päällä, johon asetamme oman toivomme, ei Pyhä Henki voi tulla ja tuoda taivaallista voimaa.

Olkoonpa maallinen messiaamme Martti Luther, Paavo Ruotsalainen, Benny Hinn tai kuka eli mikä tahansa joka on maan päällä, voimme me olla korkeintaan hänen todistajiaan. Ihminen todistaa siitä, mikä täyttää hänen sydämensä, jos sen täyttää sidottu ratkaisuvalta, tai uskovien kaste puhumattakaan oikean sapatin vietto, niin voi ihminen olla parhaimmillaan korkeintaan kiihkeä ja fanaattinen oman messiaansa todistaja, jopa väkivaltaisuuteen asti. Maallisen messiaan puolustus oikeuttaa pahimmillaan muiden nimittämisen vaikkapa lahkolaisiksi ja pelastuksen riistämisen niiltä, jotka eivät joudata juuri samaa, ainoaa pelastavaa traditiota, kuin itse.

Meidän on uskallettava päästää irti oikeaan ryhmään kuulumisesta tai opillisesti oikein suoritetusta ”sakramentista” jos haluamme kokea sen, miten Jumalan Pyhä Henki laskeutuu yllemme ja täyttää meidät voimalla olla Jeesuksen Kristuksen todistajia aina maan ääriin asti.

Voima tulee kyllä, mutta vasta kun odotus on tuhonnut lihallisuutemme ja messias on noussut ylös Isän läsnäoloon. Silloin meidät puetaan voimalla ylhäältä, voimalla olla Jeesuksen Kristuksen kärsimystodistajia ja kulkea hänen perässään hänen pilkkaansa kantaen niin kauas kuin tarvitaan, aina leirin ulkopuolelle asti. Pyhä Henki haluaa rakastuttaa meidät Kristukseen, ei kasteeseen. Hän tekee meistä Jeesuksen, ei sapatin todistajia. Hän ei voimaannuta meitä tekemään opetuslapsia Lutherille eikä Lestadiukselle, vaan ja ainoastaan Jeesukselle Kristukselle, meidän ihmeelliselle vapahtajallemme, joka on lihaksi tullut Rakkaus.