Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #38780 Re: Re:

15.07.2014 09:27

#38770: - Re:

Israel on vanha ja nuori viinimaa

Lähi-Itä on maailman viiniteollisuuden kehto, jossa viiniä on viljelty jo vuosituhansia. Jeesuksen aikana viini oli ennen kaikkea ruokajuoma. Lämpimissä olosuhteissa vettä oli vähän, ja sekin vähäinen vesi oli usein pilaantunutta. Mutta toisin oli rypäleistä puristetun ja viiniksi käytetyn mehun laita.

Tavallisen aterian yhteydessä ei viiniä juotu juovuttavia määriä, mutta juhlat olivat asia erikseen. Silloin viiniä varattiin runsaasti. Jos viini loppui kesken, se oli juhlan isännälle häpeä. Tällaisesta häpeästä Jeesus pelasti Kaanaan häiden sulhasen muuttamalla veden viiniksi.

Israelissa kaikki, viinistä ja oliiveista lähtien, tuntuu jotenkin historialliselta.

Kun Gennesaretin järven rannalla syö avotulella grillattua järven kuuluisinta Pyhän Pietarin kalaa ja maistelee kevyttä valkoviiniä leppeässä tuulessa, tulee miettineeksi kalastajien ja viininviljelijöiden elämää ajanlaskumme alkuaikoina.

Oliivipuut ja viinitarhat näyttävät päällisin puolin saman näköisiltä kuin kaksi tuhatta vuotta sitten. Täällä aika tuntuu ikään kuin kadonneen -onko aika menettänyt merkityksensä, kun kaikki tuntuu tapahtuneen eilen?