Kehitysvammaisia käytetään hyväksi työelämässä

toimintakeskus työntekijä.

/ #116

07.07.2014 19:26

Mulla on aspergerin syndroomaa ja olen pitkään ollut eräässä erään kaupungin toimintakeskuksessa jo vuodesta 2002.

2002 homma oli vielä jotenkin OK. Paikassa oli vaan alkoholiongelmaisia ja muita lievästi kehtysvammaisia. tehtävät oli suhteellisen yksinkertaisia. Työkyvyttömyys eläkkeen päälle sai 1,67€/h eli vanha 10mk nyt summa on nosettu vaan 2€/h.

Pikkuhiljaa toimintakeskukselle alkoi tulla myös ihan noraamaaleja työttömiä 9€/päivä' rahalla. Eläkeläiset sai edeleen 2/h eläkkeen päälle.

Nykyään toimintakeskukseen on otettu yhä ennemmän työttömiä. Vammaiset on ajettu jonnekkin muualle. Jotkut ovat toki lopettaneet ihan omasta tahdostaan. On tullut myös hieman vaatavampia tehtäviä. On mm. työtehtäviä jotka on ENNEN TEHTY NORMAALINA PALLKATYÖNÄ. Eli ko. firma on irtisanonut pallkatyöstä henkilöitä ja siirtänyt ja tuonut ne toimintakeskukselle. Kuulin, että ne työt piti ensin siirtää johkin halpamaahan, mutta sitten löysivätkin toimintakeskuksen. Työttömiä laitetaan myös paljon erillaisiin työkokeliuhin tai vastaaviin. josta saa vaan 9€/työmarkkinatuki. Tähän on karenssin uhalla pakko lähteä tai tuki menee. Homma oli vielä 10 v sitten joksenkin OK. Nyt on kuitenkin firmoja jotka käyttävät järjestelmää hyväkseen, Eli vältyyvät palkanmaksulta kun teettävät työt harjoittelijoilla tai kuntouttavana työtoimintana. Eli käyttävät hyväksi näitä ilmaistöitä. tämä on väärin. Palkkatyötä ei saisi näillä korvata. Minulla on myös lukihäriö joten pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä.