Psykologi Aku Kopakkalan saatava säilyttää työpaikkansa

Vieras

/ #57

11.06.2014 07:48

Olen sitä mieltä että Aku Kopakkala on ihan oikeassa kun hän asettaa lääkkeiden käyttöä kyseenalaiseksi koskien depressiopotilaan hoitoa. Minä olen toiminut koko työelämäni psykiatrisessa hoitotylössä ja 1977-1998 Saksassa. Muistan hyvin että opettajani tri Leo Matos aina kursseilla sanoi että tunteita pitää saada kokea ja että suruprosessia ja itkemistä tehokkaasti estetään lohduttamalla "älä itke, kyllä se tästä, unohda ...". Leo kielsi jopa halaamista kursseilla kun joku itki ja hän perusteli sen niin että silloin suruprosessi pysähtyy eikä se voi kehittää "täydellistä hahmoa (gestalt)"! Tämä oli hänen mielestään juuri hahmoterapian (Gestalt therapy) ydinajatus, jota hän alussa opetti. Kun meille nyt opetetaan että pitää "lohduttaa" toisia ihmisiä niin se on juuri sitä että ME emme kestä toisen ihmisen suruilmaisua! Sen takia pitää depressiiviselle ihmiselle antaa lääkkeitä ja tästä tavasta on tullut kollektiivinen ja yleisesti hyväksytty asenne meidän yhteiskunnassamme! Hyvin paljon muutenkin annetaan lääkeitä ilman lääketieteellistä perustelua, esim. vanhainkodeissa kun joku potilas on levoton. Meidän eikä masentuneen ihmisen tarpeet ohjaavat siis usein lääkitystä. Kun ei jakseta kuunnella annamme pilleri jotta meillä olisi rauha. Silloin meidän pitäisi oikeastaan itse taikkaa henkilökunta ottaa lääkkeitä eikä syöttää niitä toisille!