Kieltäkää käsiaseet , ei enää koulusurmia

Teemu Helenius
Tampere

/ #29 Kiellon vastustajille

29.09.2008 13:46

Omituisia puolusteluja on esitetty käsiaseiden hallussapidolle (tosin "käsiase" on todellakin tässä tapauksessa hieman liian epämääräinen termi). Esimerkiksi se, että kiellolla ei olisi tarpeeksi vaikutusta henkirikoksiin. Eikö yksikin ammuttu ihminen ole jo liikaa? Jos kiellon ansiosta jäisi yksikin surma tapahtumatta, se olisi jo sen arvoista. Ajattele, että se surmattu voisit olla juuri sinä tai joku läheisesi.

Ampuma-aseita saa joka jannu laittomasti mistä vaan helposti? Joopa joo. Ei minulla ainakaan ole aavistustakaan mistä täällä Tampereella lähtisin kyselemään ilman että saisin pian poliisit perääni. Saatika sitten jossain Kauhavalla. Ja se kommentoija, joka suositteli Helsingin asematunnelia, voi käydä ihan vapaasti kokeilemassa. Veikkaan että jonkin aikaa menee ennen kuin sieltä ihmisvilinästä asekauppias löytyy. Ja siihen mennessä on voinut joku jo ilmoittaa poliisille oudosta kyselijästä. Ikäänkuin siellä tunnelissa hengailisi vain jotain rikollisia.

Omituista on myös vastustaa kieltoa sen takia, että on tärkeämpiäkin vaikuttavia asioita, kuten mielenterveyshoito. Ei kai ole tarkoitus, että kielletään vain käsiaseet mutta jätetään muut asiat retuperälle? Totta kai mielenterveyspalveluja ja montaa muutakin tähän vaikuttavaa asiaa täytyy kehittää, jo ihan muistakin syistä kuin koulusurmien takia.

Jostain syystä kuitenkin monet ihmiset haluavat, että heillä tai muilla suomalaisilla on oikeus käyttää vain ja ainoastaan ihmisen surmaamiseen/vahingoittamiseen tehtyjä vaarallisia aseita. Miksi? En ole hyvää vastausta tähän kuullut. Tarkkuusammuntaa voi harrastaa siihen erityisesti kehitetyillä aseilla, jotka eivät ole kovin käteviä ihmisen tappamiseen. Mihin tarkkuusampujat tarvitsevat tappoaseita? (Itse en kyllä ymmärrä miksi ihmisen pitää ylipäänsä saada ampua huvikseen yhtään mitään.) Metsästysaseita ei kai kovin monia olisi kieltämässä, en minä ainakaan, enkä usko että adressin tekijä niitä tarkoitti. Kiväärejä ja haulikoita on vähän hankala tuoda kouluun huomaamattomasti. Lisäksi minun on vaikea uskoa, että ihmiskunnasta kovin pahasti vieraantuneet mattisaaret harrastaisivat metsästystä. Ja todellinen metsästysharrastus, metsästysseuran jäsenenä, tulisi olla metsästysaseen saamisen edellytyksenä. Reserviampujat voisivat pitää ampumataitoaan yllä puolustusvoimien tiloissa ja avustuksella. Kaiken kaikkiaan elämä Suomessa jatkuisi hyvin samanlaisena, jos sotilas- ja poliisiaseiden kopioiden myyminen siviileille kiellettäisiin. Merkittävimpänä erona olisi, että ihmisen surmaaminen ampuma-aseella olisi maassamme piirun verran harvinaisempaa. Ja pienikin muutos harvinaisempaan suuntaan olisi tässä tapauksessa suuri asia yksittäiselle ihmiselle, eivätkä murhat ole tarpeeksi harvinaisia ennen kuin niitä ei ole ollenkaan.