EI Tom of Finland -postimerkkiä Suomeen!

Vieras

/ #1415 Re: Ihan vaan kun ei ymmärrä mitä TOTUUDELLA tarkoitetaan

09.05.2014 20:49

#1414: Hyvät yöt, minulla on rauha Herrassa, entä sinulla? - Ihan vaan kun ei ymmärrä mitä TOTUUDELLA tarkoitetaan

Yksinkertaisimmillaan totuus on sitä, miten asiat ovat. (Toki totuus on tietoteoreettisesti epätriviaali käsite, mutta käytetään nyt tätä yksinkertaista määritelmää; täällä voit sivistää itseäsi lisää, koska pidän selvänä, ettet ymmärrä ollenkaan, mitä TOTUUS tarkoittaa ja kuinka monitahoinen käsite se onkaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Totuus ). Raamatussa on, de facto, väitteitä jotka ovat eri lailla kuin asiat ovat. Lisäksi raamatussa on sisäisiä ristiriitoja. Näistä seuraa, ettei raamattu kokonaisuutena voi olla totuus (ts. se ei voi olla täydellinen kuvaus siitä, miten asiat ovat).

Minulla on myös rauha, mutta en tarvitse ketään 'herraa' eikä minulla myöskään ole tietoa, mistä sellaisen saisi. (Tiedän että itse- ja ryhmäsuggestion avulla esim. säännöllisesti jumalanpalveluksissa käyden ja aivopesemällä itseään ominpäin tai seurakunnissa samanmielisten kanssa, voisin alkaa kuvitella, että joku herra olisi olemassa, mutta tähän itsepetokseen en kuitenkaan lähde. Tämähän on muuten juurikin se psykologinen mekanismi, joka selittää, miksi maailma on pullollaan eri uskontoja ja kaikkien niiden kiihkomielisimmät edustajat ovat täysin varmoja, että juuri he - ja vain he - ovat oikeassa, muut uskonnot väärässä: se "ainoa oikea" uskonto voi olla nimittäin mikä tahansa, riippuen siitä, mihin kulttuuriin ja perheeseen on synnytty ja sen myötä tiettyyn uskoon on alettu aivopesemällä suggeroida. Jos esim. sinä olisitkin syntynyt muslimimaahan ja kiihkomuslimien lapseksi, olisit nyt kiihkomuslimi etkä kristitty. Ja sinulla olisi rauha allahissa ja pitäisit raamattua harhaoppisena. Täällä voit perehtyä psykologian alkeisiin suggestiosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suggestio Karkeasti ottaen seurakuntien jumalanpalveluselämää ja pappien saarnoja voidaan pitää tyyppiesimerkkinä suggestiosta, jonka tarkoitus on suggeroida kuulija siihen tilaan, että hän ottaa kyseenalaistamatta totena kaiken, mitä pappi/raamattu sanoo.)

Hyvää yötä.