EI Tom of Finland -postimerkkiä Suomeen!

"totuutta kehiin"

/ #1000 Kieroilla keinoilla Tom tunkeutui kaltaisiaan "viihdyttämään"

29.04.2014 17:34

#999: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran! - Lahkolaisten erikoinen seurakuntakirjasto

Tomin arvoa nostaa nykyisin myös homoteema jota hän uskalsi ahdasmielisessä 50- ja 60-lukujen maailmassa julkisesti tuottaa

Sotien jälkeinen homoalakulttuuri ei ollut Toukolle mieleen: ”...mulla oli jonkinlainen mielikuva, että pitää olla naismainen jos kerran on homo... Ja pitkän aikaa mä yritin matkia sitä samaa linjaa... Mä en viihtyny niissä kuvioissa, eikä se tuntunu aidolta. Tähtitorninmäeltä mä löysin sitten semmosia tarpeessa olevia tosimiehiä. Oli myös yks duunari, jonka kanssa mä kävelin jonnekkin Kaivopuiston varjoihin. Ja se oli se tapaus, josta mä rupesin sitten piirtämään näitä fantasioitani, pyrin niistä tekemään semmosia miehen näköisiä”. Aluksi omaksi huviksi piirretyt kuvat levisivät kaverien kautta kädestä käteen Helsingin alakulttuurissa.

1950-luvun alussa Laaksonen sai käsiinsä amerikkalaisia bodauslehtiä. Näistä julkaisuista hän sai tukea ja lisäinspiraatiota muodostamilleen voimakkaan maskuliinisille, lihaksikkaille hahmoille.

Hän lähetti vuonna 1956 piirroksiaan amerikkalaiseen bodauslehdeksi naamioituun piilohomolehteen Physique Pictorialiin signeeraten kuvansa Tom-nimellä. Kuvista pidettiin ja lehden omistaja lisäsi taiteilijan nimeen loppuosan ”of Finland”. Näin nimimerkki ”Tom Of Finland” muodostui. Tom of Finlandin piirrustuksiin vaikuttivat tänä aikana yhdysvaltojen sensuurisäädökset, jotka rajoittivat avoimen homoseksuaalisuuden kuvaamisen. Hänen töitään julkaistiin ”beefcake”-lehdissä, joissa homoeroottisuus verhottiin atleettisuuteen ja mallit kuvattiin suorittamassa urheiluharjoitteita.

http://www.tiedonantaja.fi/2011-28-1/turku-tuo-hymyn-homon-huulille-