Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #33585

07.04.2014 18:09

"6 Tahaton lapsettomuus

Uusi tavoite: Hedelmöityshoitoihin pääsy ja hoitojen sairausvakuutuskorvaukset toteutuvat vailla seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoli-identiteettiin tai perhemuotoon kohdistuvaa syrjintää.

Eduskunnan oikeusasiamies ja tasa-arvovaltuutettu ovat lausuneet, että hedelmöityshoitojen epääminen sukupuoli-identiteetin perusteella on kiellettyä syrjintää.

7 Raskausaika, 8 Synnytys ja synnytyksen jälkeinen aika

Raskauteen, synnytykseen ja niitä seuraavaan aikaan liittyvissä palveluissa on muistettava, että raskaana oleva ja synnyttävä henkilö voi olla myös esimerkiksi transtaustainen mies, ja toisaalta se, että lapsella voi olla useita äitejä, jolloin synnyttäjä ei ole lapsen ainoa äiti. Suosittelemme ilmaisujen ’raskaana oleva henkilö’, ’synnyttäjä’ tai ’synnyttävä vanhempi’ käyttöä raskaana olevasta tai synnyttävästä henkilöstä (raskaana oleva / synnyttävä nainen -termien sijaan).

9 Raskauden ehkäisy

S. 85 Uusi tavoite: Raskauden ehkäisyyn ja perhesuunnitteluun tähtäävässä toiminnassa huomioidaan sensitiivisesti sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus ja tarkoituksellinen lapsettomuus.

Raskauden ehkäisyn automaattinen tarjoaminen esimerkiksi naisille, joilla ei ole seksiä miesten kanssa, tai toisaalta raskauden kiirehtiminen naisille, jotka eivät suunnittele lasten hankintaa, voi tuntua loukkaavalta ja vähentää luottamusta terveydenhuoltoon.

11 Seksitaudit

Toivomme, että ohjelmassa kiinnitettäisiin vielä enemmän huomiota matalan kynnyksen palveluiden tarjontaan eri kohderyhmille, kuten miesten kanssa seksiä harrastaville miehille ja naisten kanssa seksiä harrastaville naisille, sekä hiv-stigman vähentämisen merkitykseen."