Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #31268

12.03.2014 18:53

..Että jos myöhemmin löytyisi vastausta kysymyksiisi:

Aika ihmeellisesti saat ne tässä. Kunnia ei ole minun,
vaan Hänen.

Yhden asian tahdon sanoa vanhan liiton uhreista, eläimet aina tapettiin ennen uhrausta. Itse oli aikanaan helpottunut
tuosta tiedosta.








Tyhmiä vastauksia tyhmiin kysymyksiin

Mooseksen laki eli halakha on asia, joka herättää jatkuvasti intohimoja niin kristittyjen kuin varsinkin ateistien keskuudessa, ja jota käytetään jatkuvasti antisemitistisenä lyömäaseena. Tuo laki löytyy Tanakhista eli siis Vanhasta testamentista, ja siihen kuuluu 613 mitzvaa eli pykälää.


Niistä 365 on kieltoja (yksi joka vuoden päivälle) ja 248 käskyjä (yksi jokaiselle ihmisruumiin luulle). Dekalogi eli kymmenen käskyn laki (asheret ha-dibrot) on osa tätä lakia.


Laki ei ole koskenut kristittyjä sen jälkeen, kun apostolit Pietari ja Paavali päättivät lakkauttaa sen 40-luvulla. Tämä abdikaatio mainitaan Apostolien teoissa (Apt 15:7-10). Uskonnolliset juutalaiset sensijaan noudattavat jokaista mitzvaa prikulleen - aivan kuten fariseustenkin aikana ja täsmällisesti.



Mutta asiaan. Mooseksen lakia käytetään kätevänä vesurina niin antisemitismiin kuin antikristillisyyteenkin, ja oheisesta linkistälöytyi yksi tällainen tapaus, joka on julkaistu Keskisuomalaisessa. Mutta koska siinä on kymmenen typerää kysymystä, rabbi Eizenwaib päättää vastata kysymyksiin Talmudin pohjalta.

Päivi Tapper kirjoitti (25.3.) Jumalan sanan mukaan homouden olevan kauhistus. Arvatenkin hän viittaa 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22). Voisiko Jumalan ikuisen ja muuttumattoman sanan asiantuntija vastata minulle joihinkin Mooseksen 2. ja 3. kirjan herättämiin kysymyksiin, jotta voisin näitä lakeja kirjaimellisesti ja oikein elämässäni noudattaa?



Rabbi Eizenwaib:

Tässä vaiheessa haluamme kehottaa arvoisaa kysyjää kääntymään oman rabbinsa puoleen, ja kysymään häneltä elämänohjeita. Talmudin Mishnasta löytyy vastaukset kaikkiin ohessaoleviin kysymyksiin, ja Gemarassa niitä tarkennetaan. Mutta arvoisa kysyjä voi myös muodostaa omaa midrashiaan.

1) Kun polttouhraan naudan alttarilla, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?


Rabbi Eizenwaib: Polttouhrin toimitus on hyväksyttävää vain Jerusalemin temppelissä. Jos sen toimittaa missä tahansa muualla, J-la on hyvin, hyvin vihainen. Ja kaupan päälle vain Aaronin jälkeläiset saavat sen luvallisesti toimittaa. Vastaus on, että ei.

2) Jos haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään (2. Moos. 21:7), niin mikä nykypäivänä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä?

Rabbi Eizenwaib:

Jälkeenpäin tuleva laki kumoaa abrogaatioperiaatteen mukaisesti vanhemman lain. Tuo pykälä kumotaan 3. Moos 25:46:ssa. Toisaalta Nooan laki on voimakkaampi kuin halakha, ja Nooan lain 7§ mukaisesti noudatamme maallista lakia, mikäli se on oikeudenmukainen ja sellaiseksi havaittu ja halakhaa vain, jos maallisesta laista ei löydy pykälää. Suomen laki kieltää orjuuden eli se menee halakhan edelle tässä tilanteessa.

3) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sillä ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia. Erään ystäväni mielestä tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voitko tarkentaa? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?

Rabbi Eizenwaib: Lakipykälää sovelletaan niihin kansoihin, jotka olivat heprealaisten naapureina lain säätämisen aikaan, eli edomilaisiin, ammonilaisiin, mooabilaisiin, filistealaisiin ja foinikialaisiin. Nuo kaikki kansat ovat jo ammoin hävinneet, joten ette kumpikaan voi pitää sen enempää venäläisiä kuin ruotsalaisiakaan orjinanne. Mikäli asiasta on epäselvyyttä, ks. kysymys 2.

4) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?

Rabbi Eizenwaib:

Kuolemanrangaistuksen toimeenpanosta löytyvät säännökset Talmudin traktaatti Sanhedrinista, folio 41a. Jotta kuolemanrangaistus voitaisiin langettaa, teolle tulee olla kaksi todistajaa, ja heidän on täytynyt varoittaa tekijää etukäteen ja sanoa hänelle, että jos hän tekee tekonsa, hänet voidaan tuomita kuolemaan ja hänen on täytynyt hyväksyä em. varoitukset niin, että hän on      i l m a i s s u t     h a l u n s a t e k o o n s a,    p i i t t a a m a t t a     s e u r a u k s i s t a.


Rikollisen omaa tunnustusta ei hyväksytä todisteeksi, kuten ei myöskään aihetodisteita.
Sanhedrinin täytyy myös vahvistaa tuomio. Nyrkkisääntö on, että sellainen sanhedrin, joka langettaa yhdenkin kuolemanrangaistuksen seitsemään vuoteen, on hyvin julma ja armoton.


Traktaatti Sanhedrin folio 52b:n mukaan kuolemanrangaistuksia on mahdollista langettaa    v a i n      n i i n      k a u a n kun Jerusalemin temppeli on olemassa. Koska sekä temppeli on tuhottu että sanhedrin lakkautettu, joudut odottamaan tuomion täytäntöönpanoa kunnes temppeli jälleenrakennetaan ja sanhedrin uudelleenperustetaan.


5) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10-11), se on kuitenkin vähemmän kauhistus kuin homoseksuaalisuus. 


Rabbi Eizenwaib: Kashrut-säännösten rikkominen on vähemmän kauhistus kuin masha sodom eli kielletyt sukupuolisuhteet.


6) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan pappi ei saa lähestyä Jumalan alttaria, jos hänellä on näössä vikaa. Olen nähnyt pappien käyttävän silmälaseja. Tulisiko heille antaa mahdollisuus laserleikkaukseen vai surmataanko heidät heti?


Rabbi Eizenwaib: Tämä pykälä koskee vain temppelijumalanpalvelusta Jerusalemin temppelissä, ei synagogapalvelusta. Temppelipappi saa olla vain Aaronin jälkeläinen, kun taas rabbiksi kelpaa sellaiseksi opiskellut, eikä tuo säännös koske häntä.





8) Kuulin naispuolisen työtoverini harrastaneen sukupuoliyhteyttä kuukautisten aikana, vaikka se 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 20:18) kielletäänkin. Tulisiko hänet ja hänen partnerinsa poistaa kansansa keskuudesta Venäjälle vai Ruotsiin?


Rabbi Eizenwaib: Talmudin mukaan tuo "poistettakoon kansansa keskuudesta" tarkoittaa erottamista seurakunnasta. Maastakarkoitukseen ei ole syytä ryhtyä. Asia on käsitelty tarkemmin traktaatti Niddassa. Synagogaan saa tulla sen jälkeen, kun on ensin puhdistautunut mikvassa.


9) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:7-8), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin käyttää nahkakenkiä, jos käytän välissä sukkia?

Rabbi Eizenwaib: Voit.




10) Sukulaisellani on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo kyseistä lakia käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta).

Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista kutsua koko kaupungin väki kivittämään heidät (3. Moos. 24:10-16)? Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa (3. Moos. 20:14)?


Rabbi Eizenwaib:

Kysymyksesi oli hyvä ja monisyinen. Ensimmäinen kysymyksen osa on käsitelty seder Zeraimissa, traktaatti Kilajimissa. Vaimo ei syyllisty rikokseen, sillä kyseinen pykälä koskee vain villa-pellavaseosta eli shaatnetzia. Shaatnetzin käyttäminen on kiellttyä, sillä se on puolivillaista. Samoin villakankaan ompeleminen pellavalangalla on kiellettyä. Käytä puuvillalankaa. Puuvilla-polyester on täysin hyväksyttävää. Mitä kuolemanrangaistuksen langettamiseen ja täytäntöönpanoon tulee, katso kysymys 4.

Mikään uskonelämän kysymys ei ole rabbi Eizenwaibille liian vaikea. Kysykää meiltä mitä te haluatte, me vastaamme teille mitä me haluamme.
TAPPED BY IRONMISTRESS KLO 08:24
REMARKS KUONAA
30 COMMENTS:

Toukka said...
Israelia vastaan saarnaavien imaamien lempisitaatteja vaikuttaa olevan tämä:

Sahih al-Bukhari 4:52:177; Abu Huraira on kertonut: Allahin lähettiläs sanoi: “{Viimeisen tuomion} hetki ei ala, ennen kuin taistelette juutalaisia vastaan ja kivi, jonka takana juutalainen piilottelee, sanoo: “Oi, muslimi! Takanani piilottelee juutalainen, joten tapa hänet.”


SEPTEMBER 24, 2010 AT 10:24 AM
man with desire said...


Monet ihmiset pilkkaavat ja parjaavat Raamattuun uskovia ihmisiä.
Eräs yleinen tapa pilkata on sellainen missä sekoitetaan vanhan
liiton käskyt Uuteen Liittoon. Tässä kirjoituksessa tuon esille kuinka
ivaajien ja pilkkaajien esittämät asiat ovat usein vääristeltyjä, otettu
irti asiayhteydestä tai vanhan liiton järjestys on sekoitettu Uuteen Liittoon.


Toisessa ja kolmannessa Mooseksen kirjassa puhutaan alkutekstin mukaan palvelijoista, ei orjista. Hepreankielen sanat ebed (miespuolinen) ja amah (naispuolinen) tarkoittavat palvelijaa.

Vanhan liiton "orjat" olivat siis palvelijoita ja heitä tuli kohdella hyvin. Jos israelilaiset kohtelivat palvelijoitansa huonosti, niin he joutuivat päästämään palvelijansa vapaiksi (2 Moos 12 luku).

Muun muassa monet englanninkieliset käännökset sekä myös Vanha Biblia käyttävät alkutekstin mukaista sanaa, eli palvelijaa. Kyse ei siis ollut orjuudesta. Uudessa Liitossa ei ole voimassa VT:n isäntä - palvelija käytäntöä.



3 Moos 25:44 kohdassa on kyse siitä, että pakanakansoista ostetut palvelijat siirtyivät perintöomaisuutena israelilaisten lapsille, mutta israelilaiset palvelijat eivät siirtyneet, vaan he palvelivat aina kuusi vuotta ja pääsivät sitten vapaiksi. Herra määräsi tämän käskyn siksi, koska Hän vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta ja Israelin kansa oli Herran palvelijoita.

Herra halusi tehdä tämän erotuksen siksi, koska pakanakansat palvelivat epäjumalia ja Israelin kansa elävää Kaikkivaltiasta Jumalaa. Tämän määräyksen tarkoituksena oli osoittaa, että epäjumalanpalvelijat eivät ole vapaita. Pakanakansojen epäjumalanpalvelijat eivät uskoneet Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, vaan epäjumaliin, siksi heille piti laatia erilaiset säännöt ja määräykset.


Jumala otti huomioon pakanakansojen ihmiset eikä halunnut väkisin muuttaa heitä, vaan antoi heidän elää kuten he halusivat. Pakanakansoilla oli käytössä orjuus, josta muun muassa israelilaisten Egyptin orjuus kertoi. Pakanakansat eivät päästäneet orjiaan vapaiksi ja kohtelivat heitä huonosti. Israelilaiset eivät pitäneet pakanakansojen ihmisiä orjina, vaan ostivat heitä palvelijoiksi kohdellen heitä hyvin. Tästä tulee ilmi todella hyvin se millä tavalla pakanakansojen epäjumalanpalvelijat ja Israelin kansa kohtelivat muita kansoja.

2 Moos 12:
48 Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne."



4 Moos 15:
14 Ja jos muukalainen, joka asuu teidän luonanne tai on ainiaaksi asettunut teidän keskuuteenne, tahtoo uhrata suloisesti tuoksuvan uhrin Herralle, niin hän tehköön, niinkuin tekin teette.
15 Seurakunnassa olkoon laki sama teillä kuin muukalaisellakin, joka asuu teidän luonanne. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Se, mikä koskee teitä, koskekoon myös muukalaista Herran edessä.
16 Sama laki ja sama oikeus olkoon sekä teillä että muukalaisella, joka asuu teidän luonanne."

Jos muukalainen, eli pakanakansojen edustaja halusi liittyä Israelin kansaan, niin hän ympärileikkautti itsensä, sillä ympärileikkaus oli vanhan liiton jäsenyyden merkki. Kun pakana halusi liittyä Israelin seurakuntaan, niin hän sai samat oikeudet kun mitkä oli israelilaisilla. Tämä on voimakas esikuva siitä, että kun ihminen hylkää epäjumalanpalveluksen ja uskoo Raamatun Jumalaan, niin hänet vapautetaan sa-atanan ja synnin orjuudesta ja siirretään Jumalan valtakunnan kansalaiseksi ja Jumalan lasten vapauteen.

Raamatun sanan pilkkaajien teesit kumoutuivat myös orjuus-asiassa, sillä Israelin kansalla ei ollut orjia, vaan palvelijoita.


JUNE 27, 2011 AT 8:28 AM
Post a Comment