Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #30304 Re: Re: Re: Re: Olemmeko valmiit kantamaan vastuun?

02.03.2014 19:34

#30303: - Re: Re: Re: Olemmeko valmiit kantamaan vastuun?

Eikös se Paavalikin ollut miniavioinen: Suositteli pääsääntöisesti totaalikieltäytymistä, mutta jos sitten eivät ihmiset toisistaan erossa millään pysy, niin menkööt sitten edes naimisiin!

"Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan. "

Ei tainnut poika parka elämän tietyistä puolista mitään tietää, mutta kova oli toisia neuvomaan...

Uskiksia pyytäisin kiinnittämään huomion sanamuotoon: "Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra"

Se sisältää toisaalta sen, että Paavali kertoo antavansa neuvoja ihan omasta päästäänkin, ei Jumalan sanana. Toisaalta se "Jumalan käsky" Paavalin kielenkäytössä viittaa pääsääntöisesti vanhoihin lakeihin, kuten tässäkin kohden. Muutamassa kohdin hän toki kokee saaneensa ajatuksensa jonkinlaisesssa jumalallisessa yhteydessä.