Kieltäkää kasvissyönti

Wiking Vuori
Helsinki

/ #74 Ottia tuota...

24.06.2008 22:04

Olipas mielenkiintonen keskustelu luettavaksi. Taitaa aihe herättää suuria tunteita... Adressin tekijä on todellakin suuri humoristi (sillä huumoriahan tämän on pakko olla, viimeistään se, että tekijä on Hikipedian ylläpitäjä, todistaa sen). Suuntaankin kirjoitukseni ja sen sisältämät mielipiteet niille, jotka ottivat asian liian vakavasti.
Ensinnäkin, kuten lähes viisikymmentä kirjoittajaa edellä on jo todennut, kasvissyönti on (oikein hoidettuna) täysin turvallista. Se todellakin, tutkimusten mukaan, säästää luontoa ja on siten eettistä. Tästä luontoa säästävästä vaikutuksesta ei tutkijapiireissä olla yksimielisiä, mutta enemmistö asiantuntijoista on tällä kannalla. Nykyaikana ihminen ei välttämättä tarvitse lihaa ja sen proteiineja monipuolisen ruokavalion toteuttamiseksi, vaan proteiini on saatavissa myös esim. pavuista.
Raamattu-viittaus on herättänyt eniten kommentteja keskustelussa. Mainittakoon tässä, että olen itse kristitty ja kasvissyöjä, tarkemmin sanottuna pescovegetaristi. Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään eettisiä syitä ruokavaliolleni, joten olen kai jonkun mielestä "nirppanokka". Toisaalta, mielstäni on parempi, että olen reilusti kasvissyöjä kun että olisin lihansyöjä, joka erilaisten ei-miellyttävien ilmeiden säestyksellä yrittää saada syvästi inhoamaansa ruoka-ainetta (eli lihaa siis) kurkusta alas. Itse asiassa olin tällainen lihansyöjä vuosia, ennen kuin totesin olevan kohteliaampaa olla ihan vaan kasvissyöjä.
Mitä Raamattuun tulee, siellä on käsky viljellä ja varjella luomakuntaa. Tähän vedoten Suomen evankelis-luterilainen kirkkokin suosittaa jäsenilleen kasvissyöntiä. Itse en uskovaisena näe ristiriitaa ruokavalioni ja vakaumukseni välillä.