Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25783 Re: Re: Re: Aapeli Saarisalo: Munaskuut (munuaiset)

10.12.2013 08:21

#25764: - Re: Re: Aapeli Saarisalo: Avio

Sivu 337: MUNASKUUT munuaiset, vertauskuvallisesti samoin kuin sydän ajatusten ja tunne-elämän keskus. Jumalasta, joka tuntee ihmisen sydänjuuria myöten, sanotaan, että hän "tutkii munaskuut ja sydämet" (Raamattu Kansalle 2012 -käännöksessä "mielet ja sydämet"), Ilm.2:23, Ps.7:10; (Raamattu Kansalle 2012 -käännöksessä "puhdista sisimpäni ja sydämeni" Ps.26:2). Erityisesti Jeremia käyttää mielellään tätä vertauskuvaa, Jer.11:20; Jer.12:3; Jer.20:12. Lainaus päättyy.

Oma kommenttini: Eräänä päivänä, ruokaillessani, katsoin 'toisella silmällä' samalla telkkaria. En tiedä, olivatko tiedemiehiä vai mitä olivat, sanoivat kuitenkin ihmisellä olevan sydämessä pikkuaivot. En itse uskalla ottaa kantaa siihen, että missä mielessä näin voidaan sanoa, ensimmäisenä tulee mieleen tuo tunne-elämän keskus.

Täytyy myöntää, että munaskuut -sana on ollut tähän asti ainakin itselleni suht epäselvä tarkemmin ajateltuna. Toivon, että asianlaita jatkossa parempi.