Säilyttäkää Mikkelin kaupunginorkesteri / Save Mikkeli City Orchestra

Päivi Skyttä
Mikkeli

/ #16 Antti Pajatsalon herättämiä ajatuksia

12.03.2008 19:07

Vaikka minä kuuntelen enimmäkseen kevyempää musiikkia (kehtaanko edes tunnustaa että varsinkin lyhyillä automatkoilla useimmiten YleX:ää), niin mielestäni oman kaupunginorkesterin erityistuki on vahvasti perusteltua.

Ehkä kuulun itsekkääseen vähemmistöön, koska oma lapseni käy musiikkiopistoa. Siellä musiikin perusopinnot painottuvat klassiseen musiikkiin, ja olen ainakin kuvitellut, että se antaa hyviä perusteita monenlaisten musiikinlajien omaksumiselle jatkossa. Musiikin opiskelu ei myöskään ole pelkästään soiton ja teorian opiskelua vaan myös kuuntelemisen opettelua ja traditioiden omaksumista. Sellaista kutsutaan joskus myös sivistykseksi. Me olemme käyneet kuuntelemassa kaupunginorkesteria erityisesti silloin, kun sillä on ollut joku vieraileva solisti, jonka instrumentti on sama kuin lapsellani.

Minulla on myös sellainen käsitys, että huomattava osa parhaista muusikoista - niin klassisen kuin kevyenkin musiikin parissa toimivista - on aloittanut musiikkiopintonsa klassisen musiikin parissa, ja että todennäköisesti niin tulee tapahtumaan jatkossakin. Minusta olisi hieno juttu, jos Mikkeli pystyisi synnyttämään ja kasvattamaan ’omia’ muusikoita (ja muita taiteilijoita). Sillä ON merkitystä imagon kannalta.

Mikkelin kaupungin varoilla ei varmaan ikinä pystytä tukemaan kaikenlaisten musiikkielämysten tuottamista. (Kuten ei kaikenlaisten terveyspalvelujenkaan tuottamista.) Ja vaikka hiukka sitä sun tätä pystyttäisiinkin, niin kulttuuri- tai taidealojen ideaparkki, tai irtokarkkihylly – yhteen pieneen Mikkeliin sullottunakaan – ei tee kaupungista kulttuurikaupunkia. Sellainen tarjoaa nopeaa mielihyvätyydytystä moneen makuun. Mutta onko nopea tyydytys pitemmän päälle paras juttu – edes taloudellisesti?

Mikkelikö on tunnettu kulttuurikaupunkina? Minulla ei ole vielä tullut sellaista tuttua vastaan, joka olisi sanonut jotain tuollaista. Ravi-, markkina, (entinen) varuskunta- ja pian myös entinen koulukaupunki, kyllä.

En tiedä Raisiosta ja Siilinjärvestä, mutta pienemmistä kunnista esim. Kaustisella on vahva imago. Se rakentuu kansanmusiikin, - taiteen ja kansanlääkinnän ympärille. Mikkelillä ei ole tällaista yhtä hyvää, perinteeseen nojaavaa vahvuutta. Vahva imago vaatii vahvat juuret. Toivottavasti kaikkia juuria ei katkaista.