Koiratappeluita vastaan on tehtävä enemmän työtä

Anu Viitasaari
Adressin tekijä

/ #4 Vastaus Aki Suokkaalle - Resursseja poliisille

11.03.2008 14:02

Olen kanssasi eri mieltä, vaikkakin ymmärrän näkökohtasi. Mielestäni on erittäin tärkeää että ensinnäkin asia nostetaan keskusteluun ja kyseenalaistetaan nykyinen toiminta. On myös meidän kansalaisten tehtävänä valvoa julkisten varojen käyttöä ja julkisten palvelujen toimivuutta. On myös sinun tehtäväsi purnata minua vastaan. =)

Viestissäsi nostit esiin tärkeän asian. Jos otamme resurssit pois jostain alueesta suunnataksemme ne eläintensuojeluun, pitää minun itsenikin olla sitä mieltä ettei se ole tarkoituksenmukaista. Adressitekstissä kuitenkin pyydetään lisää resursseja poliisille ja lisätä voisin vielä väistämättömäksi tulevaisuudessa nousevan toiminnan tehostamisen. Uskon että poliisilla, kuten muillakin yhteiskunnallisilla palveluilla on paljon tehostamisen varaa, enkä välttämättä tarkoita ihmisten työtaakan lisäämistä, vaan byrokratian pois kytkemistä ja turhaa työtä. Uskon että neuvottelemalla henkilökunnan kanssa enemmän voisimme parantaa kaikkia palveluita.

Kolmannen sektorin rooli noussee tulevaisuudessa edelleen tärkeämmäksi ikärakenteenkin muuttuessa yhteiskunnassamme. Kuitenkin poliisilla on aivan eri tavoin valtuuksia virkamiehinä kuin eläinsuojelijoilla. En edes halua antaa lainsäädännöllisiä valtuuksia yhdistyksille tai yrityksille sen tuottaman eturistiriidan takia. Poliisi on kuitenkin kaikkein lähinnä puolueetonta toimijaa olemassaolevista vaihtoehdoista. En edes halua poistaa niitä lainsäädännöllisiä rajoituksia ihmisten omaisuuden- ja yksityisyydensuojasta, mitkä täytyisi poistaa jotta kolmannella sektorilla olisi mahdollisuus puuttua rikolliseen toimintaan. Ymmärrät varmasti itsekin ettei se ole mahdollista murtamatta nykyistä oikeudellisuuskäsitystä.

Totta kai murha koskettaa ihmisiä eri tavoin kuin eläinrääkkäys, mutta jälkimmäinenkin on hoidettava kunnialla. Lisäksi toivoisin TUNTUVIA JA TEHOKKAAMPIA RANGAISTUKSIA eläinsuojelurikoksista.