Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24705 Hesarin tärkeä artikkeli sitoutumisesta

13.11.2013 22:50

Olen paasannut täällä paljon homouden synnystä ja ilmiöstä, jota olen kutsunut "kiinnittymiseksi", eli "kiintymystä" (joka merkitsee käytännössä, että kokee toisen ihmisen, eläimen tai ilmiön läheisyyden positiivisena, sekä ei välttämättä molemminpuolista yhteenkuuluvuutta tähän) voimakkaammasta sidoksesta, esimerkiksi lapsen ja vanhemman tai kahden rakastavaisen elinikäisestä ja molemminpuolisesta suhteesta.

Linkittämässäni HS:n artikkelissa käsitellään tätä ilmiötä tieteen valossa, kemiallisena reaktiona kokemuksen takana.

Vaikkei sitä tässä artikkelissa todeta, tämä antaa selvää osviittaa siitä, miksi joku "oppii" kiintymään ja kiinnittymään kuka kehenkin. Esimerkiksi äidin vahva hellyyssuhde poikaansa "opettaa" poikalasta kiintymään ja kiinnittymään äitiinsä, ja se vaikuttaa luonnollisesti pojan kykyyn kiintyä ja kiinnittyä naisiin jatkossakin. Äiti on pojalle naissukupuolen "kantaemo". Sama koskee kaikkia muitakin perheensisäisiä hellyyssuhteita. Läheisyyteen siis "oppii", ja siihen kenen kanssa kykenee tähän, ihan käytännössä, tai sitten ei. Vanhemmilla on tässä merkittävä - ellei ratkaiseva - osuus ja siksi myös vastuu.

Tästä herää automaattisesti kysymys: miten tämä vaikuttaa perheissä, joissa ei ole toisen sukupuolen aikuista edustajaa, eli homoperheissä ja yksinhuoltajaperheissä?

Kysymys on erittäin tärkeä tämänkin palstan aiheen puitteissa.

P.S. Preeriamyyrien esimerkki osoittaa myös omalta osaltaan sen, miksei ihminen enää osaa sitoutua (so. "kiinnittyä") kestäviin suhteisiin. Tämä taito opitaan lapsuudessa silityksen voimalla, ja käsi pystyyn, kuinka moni lyhyitä suhteita harrastavista on saanut varttua silitysten ja rakkauden ilmapiirissä?

Apinaesimerkki toisaalta tukee vakaumustani siitä, että vain rakkaudellisen kasvatuksen kokenut lapsi osaa itse olla rakastava vanhempi ja kumppani.