Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24472 Re: Re: Piiskaa vai porkkanaa?

09.11.2013 16:17

#24470: - Re: Piiskaa vai porkkanaa?

"Käsittääkseni on olemassa ihmisiä, jotka oman tahtonsa siivittäminä ovat voineet muuttaa sukupuolisen kiinnostuksensa ja kiinnittymisensä kohteen, esimerkiksi juuri homoudesta heterouteen...."

Käsityksesi voi olla mikä tahansa, mutta se ei horjuta sitä perushavaintoa, että puhtaasti homoseksuaalisen henkilön orientaatiota ei olla missään tieteellisessä tutkimuksessa todistetusti muuttamaan. Asiaan ei pidä sekoittaa biseksuaalisuutta, jossa orientaation painotus voi muuttua aika ajoin.

"Mutta olennaisinta tässä ei ollut se, haluaako muuttumista tai kannattaako muuttuminen. Nyt on puhe siitä, onko se ylipäänsä mahdollista."

Tässä kokonaiskeskustelussa on koko ajan ollut esillä se, kannattaako muuttuminen. Toiset vaativat sitä ainakin tekojen tasolla, toiset taas toteavat, että painostaminen muuttumiseen niin orientaation kuin tekojenkin tasolla on henkistä väkivaltaa. Itsekin olet monessa kohdassa moralisoinut esimerkiksi homojen kasvatusilmapiiriä ja sen mielikuvissasi aiheuttamia kauhuskenaarioita.

"Jos itse sitä haluaa, se näyttää olevan."

Puhut jälleen ilman evidenssiä. Uskonnollisissa piireissä tuo väittämä kääntyy muotoon "pitääkö muuttua" ja vastaus on "kyllä pitää". Tästä seuraa painostusta muutokseen ryhmän sisään joutuneita uskovaisia homoja kohtaan. Ja kun nämä sitten eivät onnistukaan muiden heille asettamassa muutosvaatimuksessa, kasvaa itsemurhariski merkittävästi. Tästä on kansainvälistä näyttöä.

"The potential risks of reparative therapy are great, including depression, anxiety and self-destructive behavior,"

" Psychological Association(APA) has adopted an updated resolution saying there is no evidence to support the notion that sexual orientation can be changed, and that gay conversion therapy can cause depression and suicide attempts."