Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #23570 Re: Re: Re: Re: Re: Kaltevalla ollaan vieläkin

30.10.2013 21:59

#23564: - Re: Re: Re: Re: Kaltevalla ollaan edelleen

"Esittämäsi väite oli perustelematon kaltevan pinnan arvaus. Hamilon kirjoitus ei sitä muuksi muuta."

En tiedä, mitä sinulla on "kaltevaa pintaa" vastaan, mutta jos haluat minun osoittavan merkkejä siitä, että yhteiskunnassamme ollaan moraalisia arvoja ajamassa alas ja perinteisiä rakenteita muuttamassa siinä määrin, että on aihetta epäillä tulevaisuudessa mainitunlaisten ilmiöiden esiinnousemista, voin niitä kyllä antaa.

Ensinnäkin kaikki vanhat yhteiskunnalliset rakenteet ja instituutiot ovat kohdanneet kovaa pölyttämistä. Ennen oli "koti, uskonto ja isänmaa", nyt on niistä kaikista vain muisto jäljellä.

Tiesittekö, että nykyajan ihmissuhteille on ihan omat nimityksensäkin: "suksessiivinen polygamia" tai "sarjoittainen monogamia", mitkä kummatkin viittaavat sitoutumiskyvyttömän ketjuisiin ihmissuhteisiin, kun liittoudutaan ja erotaan, uudelleen ja uudelleen. Harva meistä osaa tai haluaa enää sitoutua vanhan ajan ydinperheeseen, oli suunnitteilla tai olemassa lapsia tai ei. Eli se kodista.

Uskonto on myös näennäisesti kadottanut merkityksensä tämän päivän ihmiselle. Mutta uskominen ei ole kadonnut mihinkään, vaan hän uskoo nyt jumalien sijaan rahaan, valtaan ja hedonismiin (omakohtaiseen nautintoon ja mielihyvään). Raamatun sijaan hän nojautuu tilastoihin ja tieteeseen, ja jumalanpalvelukset on korvattu shoppailulla, baareilla ja urheilutapahtumilla.

Entäs isänmaa? Sotiemme veteraanit vuodattivat vertaan sen puolesta, nyt, ketkä vielä elävät, itkevät verta nähdessään, miten sitä myydään ja suorastaan lahjoitetaan alta pois.

Tämä pohjustukseksi. Kun nyt fokusoidaan nimenomaan tähän seksuaaliseen vallankumoukseen, asiat ovat edenneet tasaisesti omaan suuntaansa. Ei tarvita kummoisiakaan ennustajan taitoja, jotta kuvio tulisi selväksi. Vapautuminen on avainsana, ja se on sitä ollut paljon myös hyvässä. Tiukat moraaliset ahdasmielisyydet ovat helpottaneet, kuten peittelevä pukeutuminen ja seksuaalinen tiukkapipoisuus. Jossakin vaiheessa piti maata pimeässä peiton alla ja ajatella "kuningasta ja isänmaata" aktin aikana, ainakin noin kuvaannollisesti.

Aborttikin hyväksyttiin jossakin vaiheessa, ja ehkäisyvälineiden tulemisen myötä saatiin jo nauttia ihan seksistä sellaisenaan, ilman välitöntä raskauden pelkoa. Tämä toi mukaan myös lisääntyneet avosuhteet. Lisääntynyt aktiivisuus aiheutti toki sukupuolitautien ennennäkemättömän leviämisen, mutta lääketiede on pysynyt hyvin kannoilla.

Lyhentääkseni tarinaa totean vain yleisesti, että sallivuus on jatkuvasti lisääntynyt ja seksuaalinen monimuotoisuus lisääntynyt, kuten varmasti jokainen on jo ymmärtänyt.  Nykyään jopa pettäminen on kannustettua ja yleisesti ilmeisen hyväksytty standardi. Miksi tämä kehitys (kehitys ei aina viittaa positiiviseen edistykseen) "tasa-arvoiseen" avioliittolakiin sitten yhtäkkiä tyssäisi?

Vallalla oleva kehitys on yhtä selvää kuin autoveron tuleva korotuskin.