Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #22156 Re: Re: Re: Raamatun sanomasta ja sen ymmärtämisestä

08.10.2013 15:10

#22155: - Re: Re: Raamatun sanomasta ja sen ymmärtämisestä

Jotain olet ymmärtänyt perustavanlaatuisesti pieleen.

1. Suomalainen kulttuuri on toki kasvanut luterilaisuuden varjossa, josta on kaikuina monet arvostukset, kuten ahkeruuden hyveen korostaminen. Tänä päivänä luterialisuuden perinnöllä sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä niiden ahtaiden Raamatun tulkintojen kanssa, joita uskikset täällä viljelevät. Eikä siitä voi mitenkään johtaa, että Raamatun jonkun tulkinnan pitäisi edes olla edelleen moraalis-eettisen toiminna johtolankana. Sen aseman on ottanut jo aikaa sitten humanistinen ihmiskäsitys ja siitä johdetut ihmisoikeuksien periaatteet.

2.  Toinen osapuoli todella vääntää asioita oman Raamatuntulkintansa pohjalta. Toinen taas viittaa Raamattuun lähinnä osoittaakseen, kuinka pähkähulluja nuo tulkinnat ovat. Sen sijaan he eivät perusta tasa-arvoista avioliittoja puolustavia teesejään Raamattuun vaan noihin mainittuihin ihmisoikeusperusteisiin. Toki Jeesuksen humanismia muistuttavasta ajattelusta välillä muistutetaan, se kun tuppaa sieltä uskisten Raamatusta tyystin kadonneen.