Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

Vieras

/ #42 Re: Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon suorittaneille

13.05.2011 02:22

#41: Mikko - Re: Re: Re: Re: En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon suorittaneille

Voimme keskustella asiasta vaikka oluen merkeissä jos haluat. Yleensä tykkään ottaa kaikki henkilöönmenevät kommentit päin naamaa, enkä todellakaan arvosta ihmisiä jotka puhuvat selän takana. Olen samaa mieltä kuin Juuso, aukesikohan arkkusi vähän liikaa ja vielä perusteettomasti? Se, että pidät asiayhteydestään irroitettua lausetta loukkauksena, on sinun henkilökohtainen tragediasi, ei minun. Sosionomeilla kun ei ole edelleenkään osaamista sosiaalityöntekijän tehtäviin, ja siksi koulutus tosiaan kestää sen viestissä 33 mainitut viisi vuotta. Vrt. onko lääkärillä mitään osaamista toimia bussikuskina? Ei ole.  Se, että vilkaisin TAMKin sosiaalialan ja oman yliopistoni sosiaalityön opinto-oppaita, vain vahvisti näkemystäni. Toki kannattaa huomioida olenko kommentoinut sosionomien tarpeesta tai työtehtävistä mitään, johan viestissä 34 mainitsin duaalimallin relevanssin.

Vertaat eurooppalaista koulutusjärjestelmää suomalaiseen, muttet huomioi ollenkaan mitä eroa näillä on. Bachelor-tutkinto on todella monissa maissa se ns. yleistutkinto, ja sillä tutkinnolla hakeudutaan työelämään. Suomessa taas "kukaan" ei jää kandidaatiksi, vaan se yliopistollinen yleistutkinto on maisteri. Siitä tämäkin ero johtuu.

En tietääkseni suhtaudu tähänkään kysymykseen mitenkään palavasti, kunhan totesin ääneen sen faktan ettei teillä ole vaatimuksenne tueksi mitään konkretiaa. Olen pettynyt jos kommenttini kasvattavat uskoasi tähän adressiin, tämähän on äärimmäisen huono adressi. Ette kerro muuta kuin vaatimuksenne, perustelut unohtuvat. Kysytte vain miksi ei, vaikka vastauksen pitäisi olla äärimmäisen selvä kaikille. Koulutuksen tarkoitus on opettaa jotain, ja sosionomeille ei opeteta samoja asioita kuin lastentarhanhoitajille tai sosiaalityöntekijöille. Jos koulutusta muutetaan, se on eri asia. Suotavaa olisi kuitenkin miettiä tällaisen muutoksen tarvetta, miksi sosiaalityöntekijöitä tulisi kouluttaa kun sosiaalityöntekijöitä koulutetaan jo? Aloituspaikkamäärän lisääminen olisi oikea ratkaisu lisätä sosiaalityöntekijöiden määrää, uuden koulutusjärjestelmän luominen ei.

Hallintotieteiden maisterin pätevyydestä kommentoitakoon, että mikäs onkaan se laissa asetettu pätevyysvaatimus kunnanjohtajaksi? Aivan, sellaista ei ole.  Esimiestehtävät eivät vaadi sitä, että osaisi tehdä alaisensa työt. Minä en olisi kykenevä tekemään kenenkään alaiseni hommia siinä laajuudessa kuin he tekevät, tarvittaessa kyllä pystyn sijaistamaan, avustamaan ja neuvomaan, mutta asiantuntemukseni on omassa työssäni, ei heidän töissään.