Uusia oikeuksia sosionomiopiskelijoille!

Vieras

/ #33 En kannata sosiaalityöntekijän tehtävän avaamista YAMK-tutkinnon suorittaneille

11.05.2011 16:01

#32: Mikko N. - Sosionomi (Yamk) sosiaalityöntekijänä

Olen samaa mieltä vieras #3:n kanssa siitä, että sosionomitutkinto ja YAMK -tutkinto eivät riitä sosiaalityöntekijän työhön. Olen itse sosionomi ja koen, että tutkinto antaa liian heikot valmiudet lainsäädännön soveltamiseen, mikä on kuitenkin keskeistä sosiaalityöntekijän työssä, jossa tehdään päätöksiä etuuksista ja palveluista. Esim. toimeentulotukea tai vammaispalvelulakia ei käsitelty juuri lainkaan koulutuksessani.

Lastensuojelun osalta sosionomi voi erikoistua koulutuksessa, ja suorittamalla harjoittelut lastensuojelussa ja hankkimalla paljon työkokemusta, käytännön pätevyys voi olla jo riittävä. Mutta tällaisen rajauksen tekeminen - oikeus vain tiettyihin sosiaalityöntekijän tehtäviin - on käytännön lainsäädännön osalta hankalaa. Tämä on huomattu jo esiopetuksen kohdalla (toivottavasti tämä vaatimuksenne etenee, kannatan ehdottomasti sosionomeja päivähoidossa).

Kannatan kuitenkin sitä, että polkua amk:sta yliopistoon helpotettaisiin - ei ole järkevää, että 3 vuoden amk-tutkinnon suorittaja joutuu suorittamaan 5 vuotta yliopistoa sosiaalityöntekijän pätevyyden saadakseen. Itse olen tällä polulla nyt ja koen, että matka on pitkä, vaikka osan kursseista saakin hyväksiluettua. Todennäköisesti jätän kesken. Jokin kolmas malli pätevyyden saamiseen olisi hyvä olla, jotta Mikko N:n mainitsema työntekijäpula saataisiin paremmin ratkaistua.