Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #20401

12.09.2013 14:06

Signal! Oletko tutustunut verkkolehti Gladiolukseen?  Usein on niin sokea huomaamaan jotakin olennaista osaa sivuston laidassa, kun on urautunut seuraamaan vain vakijuttuja.  Sanasaattajan linkki  Gladioluksen  Artikkeliin: Timo Vasko:  Johannes Damaskolaisen dialogista Islamin kanssa 700-lla. Lainaus on pitkän tekstin loppupuolelta, ja hänen tulkintaansa Islamista, sen syntyvaiheissa. Tässä paljon Islamin synnystä kertova tekstin pätkä:

Johannes Damaskolaisen mielestä Μαμèδ ( = Mameth; Muhammad), islamin perustaja sattumalta sai vaikutteita Vanhasta ja Uudesta testamentista ja oletettavasti keskusteltuaan areiolaisen munkin kanssa muotoili oman uskontonsa. (765A). Kristityt olivat jo varhain nähneet muslimit ja areiolaiset yhteenkuuluvina. Tällöin areiolaisen kristologian ja islamilaisen kristologian samankaltaisuus kiinnitti huomiota molemmin puolin. Historiallisen yhteyden olemassaoloa voi tosin epäillä, sillä Muhammadin monoteismi oli peräisin ajalta, jolloin hänen yhteytensä kristittyihin olivat pinnallisia. Muhammad sai vaikutteita kuitenkin monelta taholta, myös juutalaisilta ja kristityiltä, kuten juuri areiolaisilta ja nestoriolaisilta. Juutalaisilta Muhammad oppi absoluuttisen monoteismin, areiolaisilta sen, että Sana ja Henki ovat luotuja, ja nestoriolaisilta antropolatrian, koska areiolaiset opettivat, että Kristus olisi pelkkä ihminen. Damaskolainen viittaa hadíthiin, jossa areiolainen munkki Bahīrā olisi ennustanut Muhammadin tulevan toimimaan profeettana. Munkki Bahīrāa käsittelevää legendaa on kuitenkin pidettävä traditiona, jota muslimit ovat tarjonneet vastaukseksi siihen kristittyjen väitteeseen, että Muhammadia ei profeettojen toimesta ole ennalta ilmoitettu tulevaksi ja siksi hän olisi väärä profeetta. Tässä Damaskolaisen tarkoituksena on ollut erityisesti viitata munkkiin, mikä osaltaan selittää Muhammadin teologiaa ja sen lähteitä. Näin Damaskolainen sai vahvistusta omalle käsitykselleen.

Kohdasta edelliset numerot,  aukeaa iso kokoelma tutkittavaa!

Lehden voi tilata ilmaiseksi sähköpostiinsa:http://sley.fi/gladiolus