Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #20161 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

07.09.2013 22:43

#20134: - Re: Re: Re: Re: Re:

Mc Grathista:

Tiedemies kasvoi Pohjois-Irlannissa, joka oli kireä ja jakautunut paikka. Katoliset ja protestantit tappelivat kaiken aikaa. McGrathista näytti selvältä, että uskonto on yksi syyllinen konflikteihin.

Hän opiskeli ennen teologin uraansa filosofian tohtoriksi molekulaarisen biofysiikan alalta.

Alister McGrath kertoo olleensa ateisti, kunnes tajusi, ettei hän ollut ikinä tutkinut syvällisesti, mistä kristinuskossa on kysymys.

— Olin ollut yliopistomme johtava ateisti, ja jotkut pitivät minua petturina, kun luovuin epäuskostani. Pian vakaumukseni hyväksyttiin, sillä kaikki tiesivät minun olevan ”vapaa ajattelija” sanan varsinaisessa merkityksessä. Kuljin aina omia polkujani enkä ollut muiden ajatusten vietävissä.

Alister McGrath tapaa pysyä keskusteluissa tyynen rauhallisena ja hyväntuulisen huvittuneena. Hän ärsyttää ateistien äänekästä etujoukkoa sitäkin enemmän, kun ei provosoidu, vaikka saa kuinka rajuja ja henkilökohtaisuuksiin meneviä syytösryöppyjä niskaansa.

Menestyneellä brittiprofessorilla on niin sanotusti itsetunto kohdallaan. Hän tunnustaa, ettei edes viitsi väitellä muiden kuin ateistien terävimpien edustajien, kuten Richard Dawkinsin kanssa. Muista kun ei ole oikein vastusta.