Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #20140 Re: Re: Re: Re:

07.09.2013 17:19

#20128: - Re: Re: Re:


Nyt vasta taas saa vähän jatkaa,  kun sais vähän keskityttyäkin vielä. 

"Teesini oli, että sattuma, aika ja ilmiöiden sisäiset rakenteet riittävät siihen, että olemme nyt tässä tapahtunutta ihmettelemässä."   -  tämä olikin kotoisasti ilmaistu.

Nyt, -  jos teemme niinkuin Grath tuossa puhuu,  voinemme ottaa siitä ajan ja ilmiöiden sisäiset rakenteet,  mutta sattumaa emme,  ainakaan tässä käsitteellisessä muodossa,  toisin sanoen siinä missä menee raja tulkinnan ja tiedon välillä.  Sattuma olisi jo siirtymisen toisella puolella,  jos olen ymmärtänyt oikein hänen ajatustaan. Siinä tulevat jo mukaan suuremmat arvot kun kysytään,  että miksi?

" tieteen näkökulmasta on yhtä järkevää sovitella Jahve, Zeus tai Joulupukki taustalle häärimään;"

Käsittääkseni tässä  taustahäärijässä tiede ei askartelekkaan.  Eikä ole sen tehtävä,  vaan jokainen tulkitsee sen omassa todellisuudessaan sitten,  onko taustahäärijää vai ei.   Myöskään taustahäärijän kieltäminen ei silloin kuulu tälle alueelle.  Vaan se jää auki. 

Mutta noihin seuraaviin en taida ainakaan nyt lähteä mitään sanomaan.  Ymmärrän negatiivisen varautumisen parantumisiin,  koska näitä todella tarkastettuja ei paljon yleisessä mediajulkisuudessa kohtaa.  Monien kokemus on toisenlainen,  koska kuulevat niin paljon näitä tapahtuvan,  ja vaikka joku osa on varmasti suggestiosta tai placebosta johtuvaa,  jää niin paljon todellisia parantumisia kuitenkin olemaan.

Mutta toisaalta,  jos ajatellaan,  että sairauden taakka osuukin omalle kohdalle,  silloin  ihmeen mahdollisuus onkin jo aivan eri näköinen.  Asiasta on muuten olemassa myös tuo Nasaretilaisen itsensä lupaus, josta myös näkyy,  mihin koko parantaminen on sidoksissa:   - ihmeet ja merkit seuraavat niitä,  jotka uskovat.  Eli todisteina normaalin elämän lainalaisuuksienkin yläpuolelle nousevasta todellisuudesta evankeliumin julistamisen yhteydessä.