Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #19926 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.09.2013 21:49

#19923: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Tämä oli yllätys,  että tähän niin kohtalokkaaseen vaiheeseen kristikunnan historiaa osuu myös tässä asiassa harhaan meno.  ,"   Jaa,   mutta taisit tuossa selittää syytäkin,  koska:   "  kreikkalais-roomalaisen yhteiskunnan käytännöt yleistyvät kristittyjen elämässä samoin kuin kristillisessä teologiassa ja etiikassa."
T.  Puolimatka nimittäin kertoo,  että kaikissa senaikaisissa kulttuureissa: Babylonialainen,
.                                           Assyrialainen
.                                            Hindulainen ja
.                                            Kreikkalais-Roomalainen,   yhteiskunnat olivat orjakulttuureja,  joissa väkivalta oli institutionaalista.

Puolimatka kertoo myös että Vanhatestamentti sääsi kuitenkin orjalle joitakin perusoikeuksia.  Sen lisäksi ,  - tietysti itse sana - on niin voimakas sorretun puolustaja itsessään,  erityisesti vanhassatestamentissa:    esim   Jesaja 1:16 - 18                
Tässä eritoten vanha käännös on mainio:1776 vuodelta:

Peskäät teitänne, puhdistakaat teitänne, pankaat paha menonne pois minun silmäini edestä, lakatkaat pahaa tekemästä.
17. Oppikaat tekemään hyvää, ja etsikäät oikeutta*, auttakaat alaspainettua, saattakaat orvoille oikeus, ja auttakaat lesken asiaa+.
18. Ja sitte tulkaat, ja katsokaamme, kummalla oikeus on, sanoo Herra. Jos teidän syntinne veriruskiat olisivat, niin heidän pitää lumivalkiaksi tuleman*; ja vaikka he olisivat niinkuin ruusunkarvaiset, pitää heidän kuitenkin niinkuin villa tuleman.

Tai Aamos: (1938)
6 Näin sanoo Herra: Israelin kolmen rikoksen, neljän rikoksen tähden minun päätökseni on peruuttamaton. Sillä he myyvät hurskaan rahasta ja köyhän kenkäparista,
7 polkevat maan tomuun vaivaisten pään ja vääntävät mutkaiseksi nöyrien tien. Ja poika ja isä käyvät saman naisen pariin häväisten minun pyhän nimeni.

Orjuus oli maailman laajaa ja kaikki muinaiset kulttuurit,  myös Kreikkalais-Roomalainen yhteiskunta, (jotka meillä esitetään demokratian perikuvina),   olivat orjakulttuurin perikuvia.

Tässä yhteydessä luin jotain sellaista mikä saattaa selittää esim. Hannu Takkulan esittämän ajatuksen humansmin pohjasta,  ja siinä nimenomaan ihmisarvon:

Gregorius Nyssalainen sanoi,  että on mahdotonta ajatella, että Jumalan kuvaksi luotu olento orjuutetaan.  Filemonin kirje oli esimerkkinä.  Lopulta se johti orjuuden lakkaamiseen Euroopassa. ( Vaan oli sitä maaorjuuttakin kyllä hirveän pitkään),  tosin  osa siitä saattoi olla jo aivan toisenlaista,  koska jossainpäin orjien elämänolot jopa koventuivat orjuuden lakkauttamisen jälkeen.  No - siitä ei voi tehdä kuitenkaan sääntöä.

Pimeä keskiaika oli joka tapauksessa ensimm. ajanjakso jolloin uuden ihmiskäsityksen seuraksi ei sopinut käsitys orjuudesta.  Entä sitten Amerikka?

Kristityt voivat toimia myös  kristinuskoa vastaan - mutta myös orjuutta vastustava liike lähti heidän keskuudestaan. Ja tuon laittoi liikkeelle Jumalan iankaikkinen sana:  "Sen minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä,  sen te olette tehneet  minulle".