Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #18597 Rukoilu myönteisessä hengessä

06.08.2013 17:23

Aapeli Saarisalo ottaa kantaa. Minä voin tunnustaa, että teksti on minulle hivenen liian vaikea. Teksti on kokonaan Aapeli Saarisalon kirjasta. Mieluummin yön yli nukuttuasi voinet antaa mahd. kommentin.
Lähde: Saarisalo Aapeli, Raamatun Sanakirja. Data Universum Oy, Helsinki 2009 sivu 468: ´Jeesus sanoo opetuslapsilleen, Matt. 5:13, että he ovat maan suola. Tätä on usein selitetty niin, että heidän tulisi ehkäistä ihmiskunnan siveellistä ja uskonnollista turmeltumista. Tämä tulkinta on kuitenkin väärä. "Sillä se, mikä on oikein suolattu, pysyy kokonaan tuoreena. Jos jokin osa, vaikkapa pienikin osa siitä, johon suola on asetettu, mätänee, on suolan tehtävä epäonnistunut. Nythän tiedämme, etteivät Kristuksen opetuslapset suinkaan ole voineet pitää ihmiskuntaa puhtaana siveellisestä turmeluksesta, eivät edes sellaisina aikoina ja sellaisissa rajoitetuissa oloissa kuin kristityissä valtioissa silloin kun kristinusko on ollut valtion julkinen tahto." Jos kristityt tässä merkityksessä olisivat maan suola, olisi olemassa toivoa, että he lopuksi voisivat hallita maailmaa. Mutta tämä ei ole vain turha haave, se on _aatanan kiusaus, vrt. Matt. 4:8 ss. Jeesus olisi voinut tulla tämän maailman kuninkaaksi, jos hän vain olisi taipunut pahan tahtoon.

Jos kristityt tahtovat hallita maailmaa siinä toivossa, että he voivat pitää turmeluksen loitolla, joutuvat he huomaamattaan antamaan perään niille voimille ja periaatteille, jotka hallitsevat Jumalalle vihamielistä maailmaa, he yrittävät käyttää hyväkseen näitä voimia, mikä merkitsee, että he tekevät kompromissin niiden kanssa ja pian ovatkin joutuneet kiinni niiden verkkoon. "Meidän tulee sen tähden käsittää nämä sanat aivan toisesta näkökulmasta lähtien. Suola ehkäisee mätänemisen. Ihmiskunnan mädäntyminen e i t ä s s ä t a r k o i t a sitä siveellistä ja uskonnollista turmeltumista, joka levisi yli koko maailman kohta kun ensimmäiset ihmiset luopuivat Jumalasta. Suola on tässä jotakin sellaista, joka ylläpitää maailmaa huolimatta sen siveellisestä ja uskonnollisesta rappiotilasta" (Odeberg). Tämä käy parhaiten ilmi VT:n kohdasta, jossa kerrotaan Aabrahamin rukouksesta Sodoman puolesta, 1. Moos. 18. "Sodoma on valaiseva esimerkki siveellisestä ja hengellisestä rappiotilasta, tyypillinen kuva ihmiskunnasta. Aabraham ei tällöin rukoillut, että hän itse voisi pitää Sodoman puhtaana ja saastuttamattomana, vaan että kaupunki pelastettaisiin täydellisestä perikadosta. Jos siellä olisi ollut kymmenen, jotka Aabrahamin tavoin olisivat uskoneet Jumalaan ja pitäytyneet kokonaan häneen ja, tärkeintä kaikista, olisivat olleet rukoilijoita, ei kaupunki olisi hukkunut, vaan tullut pelastetuksi ja saanut vielä armonaikaa." Kristuksen opetuslapsi, joka hengessä ja totuudessa viljelee esirukousta ihmisten ja maailman edestä, on maailman suola.´