Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #18209 Re: Re: Hämmentävää

31.07.2013 21:13

#18208: - Re: Hämmentävää

Opintojensa ensimmäisenä keväänä yli kolmekymmentä vuotta sitten Erkki Koskenniemi tuli lukeneeksi pysäyttävän roomalaisen papyrustekstin. Teksti oli lämminhenkinen kirje, jonka mies oli lähettänyt raskaana olevalle vaimolleen. Kirje oli päivätty vuoteen 1 eKr. Keskellä kirjettä luki: ”Kun taas synnytät –– jos se on poika, anna sen elää, mutta jos tyttö, vie se ulos.”

Kirje on esimerkki antiikissa esiintyneestä tavasta hylätä ei-toivottu vastasyntynyt lapsi. Tuon kirjeen lukemisesta lähtien Erkki Koskenniemi on ollut koukussa aiheeseen. Filosofian lisensiaatiksi ja teologian tohtoriksi myöhemmin kouluttautunut Koskenniemi toimii Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen raamattukouluttajana. Tänä vuonna hän julkaisi lasten heitteillejättöön liittyvän tieteellisen tutkimuksen.

- Tutkimani tekstit ovat äärettömän puhuttelevia. Jotkut ovat karmeita. Välillä saa olla nenänpää valkoisena tutkijan kammiossa, kun tämmöisiä tulee vastaan.

Kristityt kulkivat vastavirtaan:

Nykyisessä teologisessa keskustelussa on suosittua painottaa, ettei ole olemassa mitään erityistä kristillistä etiikkaa. Oppi oikeasta ja väärästä perustuu niin sanottuun luonnolliseen moraalilakiin, jonka jokainen tuntee sydämessään. Tästä päätellään, ettei kirkko voi edustaa arvoja, jotka poikkeavat yhteiskunnan arvoista. Erkki Koskenniemen mukaan varhaiset kristityt edustivat toisenlaista linjaa.

Suomenkielinen tiivistelmä  Erkki Koskenniemen tutkimuksesta on luettavissa sivustolta www.koskenniemi.fi/EK/Elama.pdf.