Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kumpaakin tarvitaan

/ #17234 Sekä lakia että evankeliumia

14.07.2013 08:53

Joh. 1:17 Raamatusta: "Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus." Lähde: Luther Martti, Tienviittoja. Perussanoma, Latvia 2009 sivu 392: Laki sanoo pelokkaalle omalletunnollesi, että sinua on käsketty tekemään sitä ja tätä, mutta tätä et ole tehnyt, ja siksi saat rangaistuksen. Tällaisen taistelun ja kuolemanpelon keskellä uskon on korkea aika rohkaista mielensä, murtautua esiin kaikella voimalla, astua lain eteen ja sanoa sille pelotta: Rakas laki, vain sinäkö olet Jumalan Sanaa? Eikö evankeliumikin ole sitä? Onko lupaus peruttu? Onko Jumalan armo loppunut? Kun laki syyttää minua siitä, että olen syntinen ja että nimeni on Jumalan syntiluettelossa, minun on tunnustettava, että se on totta. Kun se sen sijaan sanoo, että minut on sen vuoksi tuomittu, en saa vastata myöntävästi, vaan minun tulee puolustautua vahvana uskossa ja sanoa: Lain mukaan minä kyllä olen kurja, tuomittu syntinen, mutta minä vetoan evankeliumiin. Jumala on näet antanut lain lisäksi vielä toisen sanan, evankeliumin, joka lahjoittaa minulle hänen armostaan syntien anteeksiantamuksen, vanhurskauden ja elämän.