Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #17091 Re: Re: Re: Re:

09.07.2013 21:44

#17088: - Re: Re: Re:

 

Itse asiassa lauseesi  ovat mukavan haastavia   ja kyllä olis pojat ykstotista,  jos me vaan keskenään täällä huhdottais,  että  aamen , aamen,  ei siinä olis mitään ytyä,  jos ei olis tota Marttaa tai Hilkkaa  ja muitakin.    Mikskääs sua ny sanottaaskaan?  Sopisko Vilma tai Inkeri?   Eikun HIlkkahan se olla pitää!!

Löysin Thurenin kirjoituksen tuosta "Aviorikoksesta syytetty nainen" Johanneksen ev:n kommentaarista:

Se on kokonaisuudessaankin liitetty vasta 200-lla  johonkin Johanneksen käsikirjoitukseen,  ja sopivaan paikkaan onkin liitetty,  koska "Lehtimajajuhlan menot saattoivat olla riehakkaita.   Alunperin kerrottu esimerkkinä Jeesuksen taidoista selviytyä vastustajistaan ja pohjautuu ilmeisen luotettavaan muistitietoon.


Heikki Koskenniemen ja Lauri Thurenin yhdessä kirjoittama Uusi Testamentti selityksin  (raam.käännöstyöhön 92 - liittyen) kertoo:
UT:N    kr. julkaisuissa kohta on pantu  kulmahakasiin,  mikä merkitsee,  ettei jakson paikka ole Johanneksen 8:ssa luvussa.  Enin osa vanhimpia käsikirjoituksia ei tunne sitä.

Kohta ei ole Joh:n ev:n  tyylin mukainen,  eikä alunperin kuulu siihen.   Mutta on silti hyvin vanha!  
Jostakin syystä se ei ole tullut mukaan vanhoihin evankeliumeihin,  vaan on etsinyt paikkaansa jonkin aikaa.  Se on eri kohdissa Joh:n ev:ia ja Luukkaan käsikirjoituksissa.  

Eli ei ole syytä suhtautua eri tavoin kuin muuhun apostoliseen sanaan. 

Jotakin myös varsinaisesta selityksestä:

Thuren: 

Jeesuksen eteen     kr. keskelle. Koska kansanjoukko seisoi Jeesuksen edessä, häntä kuuntelemassa,   lainopettajat tunkeutuivat  kansanjoukon keskeen.   Jeesuksen eteen.  Tarkoitus oli nolata Jeesus kansanjoukon nähden.

Pannakseen koetukselle        Lainopettajat odottivat,  että Jeesus,   "Syntisten ystävä" ei vaatisi yhtä kovaa 
tuomiota kuin Mooses,  - voisivat syyttää lain halventamisesta.

Lainopettajat eivät itsekkään Jeesuksen aikoihin langettaneet kuol:n tuomiota aviorikoksesta!! Eikä heillä ollut siihen oikeutta.
Jos Jeesus vaatisi kivittämistä, hän yllyttäisi roomalaisten kieltämään tekoon.

kumartui  - Jeesus istui kumartuneena

heittäköön ensimmäisen kiven  -  5Moos: 13;10;  17;7 säätää,  että todistajien oli tällä tavalla vastattava todistuksensa täytäntöönpanosta.  
Itse teossa tämän naisen oli nähnyt vähintään kaksi todistajaa.
Jeesus kohdistaa sanansa erirt. heille. Muutkin alk. pohtia syyttömyyttään.  Ja Jeesuksen ollessa kumartuneena saattoivat poistua  kasvojaan menettämättä,  vaivihkaa!