VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

/ #5545 Re: Ranskan lampaankasvattajat ovat kyllästyneet susipolitiikkaan

21.06.2013 22:19

#2861: Skepsis - Ranskan lampaankasvattajat ovat kyllästyneet susipolitiikkaan

Niin - tämä Var -provinssi, josta uutisesi on, on samanlainen seutu kuin Länsi-Suomi sikäli, että sielläkään susia ei ole ollut aikoihin, koska ne myrkytettiin ja loukutettiin pois yli sata vuotta sitten. Lammastilalliset ovat unohtaneet sen, että kun heidän karjansa syö ilmaista heinää, vailla ihmisen valvovaa silmää, saattaa joku osa karjasta päätyä luonnolliseen hävikkiin. Toki valtio korvaa Ranskassakin tällaisen hävikin - mikä on jo sinänsä ihan luksusta. Osa lampaista on heikkoja ja sairaita eikä täytä hyvän karjan ja lihaeläimen tunnusmerkkejä. Tällaiset eläimet joutuvat ensimmäisinä petojen saaliiksi, mitä monissa piireissä pidetään hyvänä. Var -alue on varsinainen valittajien provinssi - siellä häärää eräs paikallinen susien vastustaja, joka ei liene syntyjään edes ranskalainen.

Tämä henkilö on saanut muut mukaansa.

Jos Alppien kainalossa sijaitsevaa Var -aluetta vertaa Pyreneiden vuoristoseutuun, on Varista kuuluva susi-rutina moninkertaista.
Mutta se vaimenee ajan myötä, kun heikkomielisimmät ja alaan muuten kyllästyneet farmarit karsiutuvat pois, ja tilalle tulee nuoria, innovatiivisia ja ekologisia yrittäjiä.

Aluehan sijaitsee Cannes'n ja Nizzan lähettyvillä ja siellä on erinomaiset edellytykset solmia hyödyttäviä liikesuhteita paikallisten gourmet -ravintoloiden kanssa.
Hintakin on kohdallaan.

Käymme vaimoni kanssa joka kevät Cannes'ssa ja autoilemme vuoristoissa, jossa meillä on eräs lempitila. Paikasta saa erinomaista, ekologista lammasvarrasta. Tila tuottaa myös viiniä pieniä määriä. Sudet eivät vaikuta tätä yrittäjää haittaavan. Suosittelen kaikille tutustumista Ranskan vuoristoseutuihin - enemmän annettavaa kuin pelkällä rantalomalla.