Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

p

/ #14941 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hyvä adressi

03.06.2013 20:05

#14932: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hyvä adressi

Olen ehkä kuullut tuosta huutoäänestyksestä kirjoitusten valinnan suhteen,  ja olisin kuunnellut enemmänkin. ( Daniel Becher)itsekkin juutalainen.
Muttei ollut tilaisuutta.  Se oli suht pieni rabbiinien porukka.   Mutta voisitko ajatella,  että kaikesta huoli-
matta se olisi saattanutta toteuttaa Suuren kirjoittajan tarkoitusta ?  Onhan tästä myös lupaus Jeremiassa:  "Minä itse valvon sanaani:"

Tuosta pitkästä listastasi muutamaan kommentoisin nyt:

2. Tarinat vanhimmasta päästä olisivat tarua?  Minkähänlaisin perustein niin on ajateltu siellä missä on tähän johtopäätökseen tultu?

3. Ajallisessa järjestyksessä voi varmaan olla heittoa,   mutta Baabelin aikoihin asti sijoittuvasta juutalaisuuden syntymästä,  ja sille ajalle sijoittuvista kirjoitusten synnystä  myös kaipaisi perusteita.

5.  Joosua ja Molok.  Jos puhutaan kaikkivaltiaasta Jumalasta,   voimmeko määritellä hänen tuomionsa oikeutuksen  omasta pienestä tomuvinkkelistämme käsin?

Itselleni oli joka tapauksessa helpottavaa kuulla/ lukea,  että Jumalalle oli tuo karmea lasten polttaminen sen luokan kysymys,  että se vaikka koko kansa sai maksaa sen olemassaolollaan,  mutta sen täytyi loppua! Kyllä se toisen osapuolenkin kohtalo tekee kipeää. Mutta  se,  että Jumala puuttui siihen kauheimpaan ,  on lohdutus.

Sama kauhea uhrikultti oli myös Jerikossa.  Ja puhuuhan Kuningasten kirja monista maista:  " niiden kansain  tapojen mukaan,  jotka Jumala oli karkoittanut heidän tieltään".  Jumalahan oli itse aktiivisesti  mukana. Tätähän on se vanhurskaus jota me häneltä huudamme: PUUTU Tähän !!  Älä sulje silmäsi kurjan kärsimykseltä.

6. Aabraham/ Isak  oli Jumalan kertomus,  miten vaikea on antaa oma poikansa.   Jeesus naulittiin ja teloitettiin samalla Moorian vuorella.   Isakia ei uhrattu.

7. Kohdasta varmaan paljon yhtenevät aatokset tilanteesta,  jossa Messias odotus oli vahvana,  mutta edustaisiko tämä Nissilän teologiaa,  että Pli yhdisti messias kuvion ja hellenistiset ajatuksensa " uudeksi liitoksi".  Siitä Raamattu kyllä itse antaa toisenlaisen kuvan. Nissilältä tai joltakulta muulta puuttuu raamatun punainen lanka:  Kristus  ja Liittouskollinen Jumala.

9. Muokkaus termi vaatis vähän selitystä.    Jaksakkos?