Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #14573 Re:

27.05.2013 08:05

#14570: -,

Kirjoitas toistekki,  oli senverran hyvää tekstiä.  Siitä Rainerman kirjastakin olis kiva kuulla lisäotteita!   Itselläni olis myös yks kirjallisuusvinkki,  jonka löysin yllättäin pilkkahinnalla Abc-aseman yhteydessä olevasta "kirjoja kasapäin" - kaupasta,  parempaakaan nimeä en keksi. Siellä on suppea valikoima,  mutta suurempi määrä,  yksittäisiä kirjoja myytävänä edulliseen hintaan.

Olin pitkään haikaillut Israelin ja lähi-idän karttoja.  Kun mitään ei opi lukemastaan,  jos ei voi sjoittaa sitä maantieteellisesti.  Nyt  löytyi  Uudelta Tieltä  Raamatun Atlas 35:n euron hintainen suuri, muttei paksu teos, hintaan 14.90e

Kirjoittaja Paul Lawrence, ( 2 .painos 2011)

Kirja punoo Raamatun ja lähi-idän tapahtumat aikajärjestyksessä vuodesta 3100 eKr. lähtien perusteellisin tiedoin karttojen kera.

Kirjasta löytyy muuten myös tuosta Israel/Juuda kuninkaiden sekasotkusta mainio kaavakuva s:lta 79.  Siitähän muuten näkyy myös se hallintakausien pituus ( josta oli puhe)  noin silmämääräisesti todella nopeasti.  Fundis,  vai oletko eksynyt harojen ja kuokkien maailmaan ?

Paljon tietoa näyttää mahtuvan tähän.

Samassa yhteydessä selitetään miten näitä kahden valtakunnan aikaisia ajoituksia on pystytty tekemään.

" Ajoitukseen tarvitaan ulk.kiintopiste,  joka saadaan Assyrian kronologiasta.   Assyriassa vuodet nimettiin kuninkaan ja        tämän tärk.virkamiesten mukaan yleensä vakiojärjestyksessä.   Näiden luetteloiden kiinnekohtana on  Assur-Dan III:n          aikainen auringon pimennys, joka voidaan tähtitieteellisesti ajoittaa 15:een kesäkuuta 763 eKr.

Tämän tiedon avulla  saadaan selville Assyrian kuninkaidenhallitusajat vuodesta 910 eKr. alkaen.  itse olen kaivannut juur tällaista tietoa.