Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

RP

/ #1166 Talvivaaran valvonnassa taas aukko: "Ei pitäisi olla kansalaisten varassa

25.05.2013 13:10

Uusi Suomi 23.5
Talvivaaran kaivokselle tehdään vain satunnaisia tarkastuksia, vaikka kaivoksella on toistuvasti ongelmia. Nopeimmin tiedot esimerkiksi vuodoista ovat tulleet kansalaisilta, vaikka kaivosyhtiön pitäisi itse kertoa ongelmista.

Uusin vuoto tapahtui tiistaina.
Yksityishenkilöt huomasivat kaivokselta tulevan veden värjäytyneen oranssiksi.
Kyseessä on rauta-ja mangaanivuoto.

-Valvonnan ei pitäisi olla kansalaisten varassa, vaan lähtökohtaisesti Talvivaaran pitäisi itse ilmoittaa ely-keskukselle jos ongelmia ilmenee, Kainuun ely-keskuksen luonto-ja ympäristövastuuyksikön päällikkö Sari Myllyoja sanoo Uudelle Suomelle.

Myllyoja korostaa, että toiminnan harjoittajalla on ensisijainen vastuu.

-Suomen lainsäädäntö lähtee siitä, että toiminnanharjoittaja on velvollinen omista toimistaan.
Oikeaoppisesti tilanne olisi mennyt niin, että Talvivaara ilmoittaa meille asiasta, Myllyoja sanoo.
(Lainsäädäntö ei tunnu toimivan ainakaan Talvivaaran tapauksessa, olisiko silloin aihetta muutoksiin lainsäädännössä)?

Ely-keskus on Myllyojan mukaan keskustellut viimeisimmän vuodon jälkeen Talvivaaran kanssa siitä, että yhtiön pitää ilmoittaa vuodoista itse.

Miksi ely-keskus ei ota Talvivaaraa tehovalvontaan?

Teemme satunnaisia valvontatarkastuksia Talvivaaraan.
EI MEILLÄ OLE RESURSSEJA eikä se ole lainsäädännön mukaistakaan, että MEILLÄ OLISI VALVONTAVASTUU, hän kertoo.
(Kuka sitten valvoo Talvivaaraa jos ei Kainuun ely, vai valvooko kukaan tai valvovatko he itse itseään)?

Myllyojan mukaan ely-keskuksen edustaja käy kuitenkin Talvivaaralla syystä tai toisesta viikottain. (Jos ely ei valvo, miksi sitten kuitenkin "rampataan" Talvivaarassa säännöllisesti viikottain, mikä sen tarkoitus silloin on)?

Myllyojan mielestä ministeriön pitäisi tarkemmin valvoa uusia kaivoksia rakennettaessa, että esimerkiksi kipsisakka-altaat ja kaivoksen prosessit ovat tarpeeksi kestäviä.

Suluissa olevat kysymykset ovat omiani, ei Uuden Suomen esittämiä.