Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #14305 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

24.05.2013 20:15

#14300: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

En Taku hyvä sotke Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä muihin jumaliin. Allah ei ole meidän Luoja Jumalamme, eikä meidän Jumalamme ole heidän palvomansa.

Meidän Luoja Jumalamme löytyy Raamatusta. Se on elävä Jumalan Sana -Sana tuli lihaksi (Joh.1:14).

Laitan tähän otteen aiemmasta kommentistani :

Onko kristinuskossa ja islamissa sama jumala?

Käsitys kolminaisuudesta

Kirkossamme opin sisältöjä arvioidaan kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisenä tulee Raamattu, seuraavaksi yleiset ja kirkkokunnille yhteiset uskontunnustukset, ja kolmantena luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat. Näitä arviointiperusteita käytettäessä Kuulan väittämät ovat käsittämättömiä.

Raamatun Jumala on kolmiyhteinen. Lähetyskäsky saattelee apostolit matkaan kastamaan kansoja pelastuksen yhteyteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pietarin helluntaipuheessa (Ap. t. 2) Isän herättämä Poika lähettää seurakunnalleen Pyhän Hengen, jonka voimassa evankeliumi lähtee kaikkeen maailmaan. Ja lopulta Paavali Roomalaiskirjeessä ilmaisee tekevänsä Isän valtuuttamana työtä Kristuksen evankeliumilla, jotta kansoista tulisi Pyhän Hengen pyhittämä “kiitosuhri” eli pelastuneiden joukko taivaan valtakuntaan (Room.). Jumalan valtakunnan leviäminen ja pelastuksen seurakunnan kasvu ovat kolmiyhteisen Jumalan työtä maailmassa.

Kirkon uskontunnustukset rakentuvat tämän lähtökohdan varaan. Ne muotoiltiin monia keskeisiä raamatunkohtia lainaten ja varhaisimpiin niistä kuuluu Rooman kastetunnustus. Sen pohjalle rakennetussa Apostolisessa uskontunnustuksessa ja sitä myöhemmin laajentavissa yleisissä tunnustuksissa (Nikea, Athanasios) kristillinen usko ilmaistaan uskona kolmiyhteiseen Jumalaan. Uskonpuhdistus, joka halusi palata kristinuskon juurille, sitoutui näihin tunnustuksiin ja rakensi näkemyksensä niiden varaan.

Olisi loukkaus islamilaisia kohtaan väittää, että näiden Jumala olisi kolmiyhteinen. Yksinkertaisimmankin uskontodialogin tulee kunnioittaa toisen näkemystä edes siinä, että antaa toisen itse määritellä oman uskonsa. Koraanin keskeinen sanoma on, että Jumala ei ole kolmiyhteinen ja että tuon uskonnon kaikkivaltiaalla ei ole poikaa. Koraanin suomenkielisessä versiossa, Uskovien suurassa sanotaan: “Ei Jumala ole valinnut itselleen lasta, eikä Hänen lisäkseen ole muita jumalia.” (23: 91).

 

http://www.teolinst.fi/index.php/uutisarkisto/166-onko-kristinuskossa-ja-islamissa-sama-jumala

 

Me kristityt ja juutalaiset tunnustamme saman Jumalan ja arabitkin jos he ovat vastaanottaneet Jeesuksen vapahtajakseen eli silloin hekin ovat kristittyjä, vaikka ovatkin arabeja mutta eivät silloin enää allahiin uskovia.

Ihminen voi olla kristitty, mutta ei välttämättä uudestisyntynyt eli uskova. Ollakseen uskova tulee USKOA Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajana.

Uudestisyntynyt arabi kristitty rukoilee Kolmiyhteistä Jumalaamme.

Tiedät varmaan Raamatun historiasta Aabrahamin pojat Ismaelin ja Iisakin. Ismaelin jälkeläisistä tuli aikanaan islamin uskoa tunnustavat Muhammedin aikaan. Ennen Muhammadia hekin tunnustivat  Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa eli juutalaista uskoa. Iisakin jälkeläiset edelleen tunnustavat juutalaista uskoa.

Islamin uskoiset eivät tunnusta allahilla  olevan poikaa.

Minulle on olemassa vain Isä, Poika ja Pyhä Henki, eikä muita jumalia.

Näin minä uskon.