Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Pinocchio

/ #14044 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

21.05.2013 15:03

#14029: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Mitä jos me, avioliittolain muutoksen kannattajat, (joihin oletan Sinunkin lukeutuvan) emme nyt antaisikaan itsestämme tässä keskustelussa aivan typerää,pinnallista, tietämätöntä ja ymmärtämätöntä kuvaa ulospäin  muille. Sinun kielitaidostasi ja -tiedoistasi en voi tietää mitään, mutta valitettavasti suhtautumisestasi  kieliin ja niiden oppimiseen voi päätellä,kommenttisi perusteella jotain. Anteeksi vain, mutta suhtautumisesi niihin vaikuttaa hieman ylimieliseltä, mikä sinänsä on aina todellisen oppimisen esteenä. Kielet eivät näet ole meillä missään "varastossa" ,vaan mielen olisi oltava jatkuvasti niiden oppimiselle avoin, vain sillä tavalla niiden osaamista on mahdollista laajentaa. Kirjoittaja, jonka yleissivistystä kritisoit,viittasi esittämänsä tekstin toiseen versioon:mistä tiedät a) oliko hänellä käytössään muita b) oliko siitä nimenomaisesta tekstistä muita saatavilla ja c) onko muita versioita edes olemassa. Nämä sinun olisi itse ensin ehdottomasti tiedettävä, ennenkuin kritisoit häntä mistään. Mitä taas siihen (hieman vaikeasti määriteltävään) ´yleissivistykseen´ tulee, niin ymmärrät varmaan, että se on hyvinkin suhteellinen käsite. Norjalaisen,venäläisen tai espanjalaisen yleissivistyksiin kuuluu kuhunkin paljon sellaista, mistä meillä useimmilla täällä Suomessa asuvilla ja elävillä ei ole mitään tietoa, eikä harmainta aavistustakan.Niiden asioiden tietämättömyydestä  emme kuitenkaan, (vaikka nyt itse sattuisimme tietämäänkin) voi  arvostella täällä ketään, emmekä liioin  päätellä hänen yleissivistyksestään mitään. Teologiaa opiskelevat tuntevat esim. hepreaa, vanhaa kreikkaa , mahdollisesti arameaakin (en tiedä, koska itse en opiskele teologiaa). Eivät he kuitenkaan edellytä näiden tuntemusta muilta, tai mittaa muiden ´yleissivistystä´ niiden tuntemisen perusteella. Itse halusin jo yläasteella kirjallisuuden kääntäjäksi ja olen opiskellut sitä varten mm. Espanjassa yliopistojen kesäkielikursseilla ja Ranskassa myös vastaavilla. Tutustuin jo yläasteella Cervantez´in Don Quixote -teokseen ,olen lukenut  Lópe de Vegan ja Pedro Calderónin näytelmiä,Pío Barojan teoksia ja Federíco García Lorcan tuotantoon kuuluvia tietystikin. Mitä näistä tunsit? -Pelkkää yleissivistykseen kuuluvaa Espanjassa!- Aivan kuten meillä kuuluu tietää Väinö Linnan, Minna Canthin  ja Aleksis Kivestä vähintään nimet. ( henkilökohtainen pitäminen tai ei pitäminen niistä, onkin aivan toinen juttu ja oma asia jokaisella erikseen),mutta suomalainen joka ei noita nimiä täällä eläessään ole koskaan kuullutkaan on kyllä sanan mukaisesti aika pönttö.Täytyy olla.Yleisivistys on siis luonteeltaan aina kansallista. Kieltä ja sen kulttuuria voivat tuntea vain ne jotka sitä  opiskelevat, mutta ei minulla silti ole mitään vaikeuksia käsittää, etteivät kaikki suomalaiset ole kiinnostuneita opiskelemaan espanjankielen tulkeiksi tai kääntäjiksi. Kansallisesta pienuudestamme johtuen meillä suomalaisilla on kyllä enemmän tarvetta opiskella vieraita kieliä kuin muilla suuremmilla Euroopan kansoilla , mutta totuus on että kohtuus kaikessa.Yleisimminhän meillä on opetettu, osataan ja voidaan kohtuudella edellyttää yleissivistykseen kuuluvana osata, jossain määrin englantia ja ehkä vähän ruotsiakin, mutta jo venäjän tai saksan kanssa onkin sitten  jo vähän niin ja näin. Realistisesti ajatellen emme kuitenkaan voi edellyttää näin laajaa kielirepertuaaria kaikilta. Keskinäisessä kanssakäymisessämme,jota tämäkin keskustelu on, voimme kylläkin edellyttää puolin ja toisin sivistynyttä keskustelua asiasta. Siihen ei kuulu toisen osapuolen lyttääminen ja mollaaminen epäasiallisin perustein, eikä myöskään se, että alentuisimme asiattomaan nimittelyyn.Vain kunnioittamalla näitä hyvän keskustelun periaatteita, voimme edellyttää  vastaavaa suhtautumista myös meihin sen toiselta osapuolelta -joka on yhtenäinen. Olemmeko me? Tätä jokaisen meistä olisi syytä  tässä asiassa miettiä seisoessamme  nyt yhdessä asiamme takana." Which side are you on?"- ymmärsitkö?