Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #12966 Re: Re: Hellanlettas vaan!

07.05.2013 09:25

#12958: - Re: Hellanlettas vaan!

Tätä ennen Suomen alueella asui saamensukuisia kansoja ehkäpä vielä kauemmin ja palvoi kaikessa rauhassa luonnonjumaliaan, metsästi, kalasti, piti porokarjaansa, kunnes suomalaiset riistivät heidän maansa, työnsivät heidät asuinsijoiltaan tuntureiden taakse. Suomen ensimmäinen kirkko oli muuten katolilainen, legendojen Piispa Henrik, jonka Lalli surmasi, oli katolilainen. Evankelis-luterilaisuus tuli vasta myöhemmin. Ennen näitä molempia uskonsuuntia Suomessa vallitsi ihan oma muinaisuskonsa monine jumalineen, haltioineen, hiisineen, tietäjineen. Se, kuinka kristinusko sekä saamen- että suomenkansan vanhat uskonnot hävitti, ei ole kovin kaunis kertomus.

Suomen historia ei myöskään ole niin idyllinen, kuin tässä väität, nälkä ei ole aina tehnyt ihmisistä kovinkaan jalomielisiä ja urheita. Kannattaisi lukea vaikka Aki Ollikaisen Nälkävuosi, niin saisi perspektiiviä ja oikeaa kunnioitusta esi-isiämme kohtaan - ja tätä nykyistä helppoa elämäämme kohtaan.

Kaiken lisäksi me suomalaiset emme ole niin yhtenäinen joukko, kuin väität. Aika moni meistä heteroista, ihan tavallisista veronmaksajista ei asetu sanojesi taakse. Ei esimerkiksi minun miehenikään, reservin yli-luutnantti. Hän kannattaa tasa-arvoista avioliittoa. Meidänkin esivanhempamme ovat sotineet ja kaatuneetkin itsenäisen Suomen puolesta ja mekin olemme kiitollisia tästä maastamme. Olemme ylpeitä siitä, että täällä on sananvapaus, äänioikeus, demokratia, koulujärjestelmä. Tuo, mitä nyt esität: vaade jollekin ihmisryhmälle pysyä alempana meitä muita, on järkyttävä. Minä en halua isänmaastani sortovaltiota, en tuollaisia natsi-ajatuksia tänne, eikä varmaan kovin moni muukaan. Minä en halua tänne sotalinjoja vaan rauhan kaikkien ihmisten kesken. Siksi on tärkeää, että jatkamme sillä linjalla, jota Suomi on aina pitänyt. Kehittyneenä, suvaitsevaisena, tasa-arvoisena maana.

Rinnakkaiselo on mahdollinen, niin se oli lopulta punaisten ja valkoistenkin kesken, niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Peräänny siis itse, sinä et tätä maata yksin omista, et kaltaistesi kanssakaan.