Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Avioliitto on / ei ole

/ #10927

21.04.2013 06:21

Tuli mieleen sellainen kysymys, että kun avioliitolla on historian aikana ollut erilaisia merkityksiä, joista osa on poistunut, kuten naisen siirtyminen isän holhouksesta miehen holhoukseen ja yhteiskuntaluokasta toiseen siirtyminen ja sukujen välinen sopimus ym.
Niin onko avioliitossa jotain sellaista luovuttamatonta, mitä ei voi muuttaa ilman että avioliitto lakkaa olemasta avioliitto?

Onko avioliiton perustuttava romanttiselle rakkaudelle ja onko siinä oltava oletus tai edellytys seksin harrastamisesta jonkun kanssa?
Miksei avioliittoa voisi solmia ihan siltä pohjalta että haluaa kaverin ja lähisukulaisen, jonka kanssa elää, viettää joulut ym. periä ja asua, jos siltä tuntuu.

Entä onko avioliitossa pidettävä aina ihanteena että se kestää kuolemaan asti?

Miksi sitten esim. sisarukset eivät voisi mennä avioliittoon, jos seksuaalista kiinnostusta ei olisikaan? Jos vain päädytään elämään yhdessä eikä ehkä kiinnostakaan seksisuhde kenenkään kanssa. Tällaisiakin on. Eikä tällä hetkellä muutenkaan voida vahtia jos sisarukset sekstailevat keskenäään. Tällaistakin tapahtuu.

Monia asioita pidetään avioliittoon liittyen edelleen itsestäänselvyytenä. Kuten sitä seksiä. Ja siksi kauhistellaan ehdotuksia että voisi mennä koiran tms. kanssa naimisiin.

Itselle tuli omalla kohdalla mieleen, että kun suhteet miesten kanssa eivät tunnu johtavan mihinkään, niin voisin mennä naimisiin naisen kanssa, vaikken olekaan lesbo. Sitten olisi läheinen ystävä ja lähisukulainen, aina tukena ja turvana.
Voisi lähteä siltä pohjalta että ollaan naimisissa, kunnes toinen mahdollisesti löytää miehen. Sitten ehkä erotaan, ja solmitaan uusi avioliitto. Tai jos ei viitsitä erota, eletään kolmestaan. Tai neljästään. Niin että minä ja ystäväni olemme edelleen naimisissa, ja toinen tai kumpikin seksisuhteessa miehen kanssa.

Tai miten hyvänsä.

Siis kysymys oli: onko olemassa ihmissuhdetta tai suhdetta joka ei ole enää avioliitto? Jolloin avioliitto menettää merkityksensä?