Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

fundis

/ #9507 Re: Re: Re: Keskustelu 'Roomalaiskirjeen' tulkinnasta

13.04.2013 14:13

#9442: - Re: Re: Keskustelu 'Roomalaiskirjeen' tulkinnasta

Kiitos vastauksestasi, se oli mielenkiintoista luettavaa.

Huomasin, että sellaiset asiat, jotka minulle olivat itsestäänselvyyksiä, olisivat kaivanneet enemmän perusteluja. Esim. viimeisen ajan käsite, ja viittaukset jolla sen ohitan. En tiedä kuinka hedelmällistä sellaisiin asioihin paneutuminen olisi, kun tapamme tulkita tekstiä pohjaa eri lähteisiin. Olen itse lukenut Raamattuni erinäisiä kertoja läpi, mutta yhtään Raamatun tulkintaopasta en ole lukenut, enkä koskaan tule lukemaan. Niinkuin lukeneena ihmisenä tiedät kokonaisuuden hahmottaminen onnistuu vasta sitten, kun teksti on tarpeeksi tuttua. Samoin tekstissä olevat viittaukset ja samasta asiasta useammalla tavalla kirjoitettu sisältö sulautuu kokonaisuuteen vasta usean lukemisen myötä.

Koetan kuitenkin joitakin asioita vielä lyhyesti kommentoida.

Lankeaminen homoseksuaalisuuteen tapahtuu yksinkertaisesti niin, että rakastuu samaa sukupuolta olevaan ihmiseen, tuttavapiiriini kuuluu tällainen henkilö. Suhteen loputtua, hän palasi heterosuhteeseen, eikä tunne vetoa omaan sukupuoleensa enää.

’’Ne ihmiset, jotka uskovat ihmisen olevan eläin, ovat alttiita lankeamaan homoseksualismiin’’ olisi pitänyt kirjoittaa alttiimpia. Vaikka darwinismia ei muinoin ollut olemassakaan, eivät Jahve-Jumalaan uskovat sitä koskaan ole harjoittaneet, monet muut epäjumalan palvelijat kyllä.

Tänä meidän aikanamme logiikka on mielestäni selvä. ’’Jos olemme vain eläimiä, mitä sen väliä on jos käyttäydymme kuin eläimet, sehän on vain luonnollista’’

Raamatussa puhutaan pajon epäjumalanpalveluksesta, eikä sillä tarkoiteta Baalin eikä Astarten palvojia.  Epäjumala ihmiselle on kaikki se, mikä menee Jumalan edelle jollakin tavalla, ajankäytössä, tärkeydessä tai saa meidät rikkomaan Jumalan käskyt. Pieni esimerkki Vihreiden ajamista asioista; turkistarhauksen lopettaminen. He ovat pitkin matkaa olleet valmiita tekemään rikollisiakin tekoja, päämääräänsä päästäkseen. He ovat priorisoineet eläimet ihmisen edelle,! Ajaisivat vaikka vanhustenhuollon parantamista ja miettisivät mikä on lajityypillinen tarve heille.

Minä en usko, että homoksi synnytään. Tämä on oma keskustelunaiheensa, johon ei tässä yhteydessä kannata hukata ruutia.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että homous on yhtä marginaalista, kuin joskus sata vuotta sitten? Minä en lapsena edes tiennyt, mitä se on.

Ymmärrän, että jakeen 28. alku; Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta... Sanan ’heille’ viittaus on kehenkä tahansa, -joka ei halunnut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta- ei koske vain homoja. Jos ajattelet kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat hylänneet Jumalan, niistä kyllä löytyy kaikenlaisia pahiksia.

-Alkuperäistekstissä viitataan vain ihmisiin, jotka eivät pitäytyneet kiinni1) to test, examine, prove, scrutinise (to see whether a thing is genuine or not), as metals 2) to recognise as genuine after examination, to approve, deem worthy

’’Jumalan tuntemisen hylkäämisen’’seuraukset eivät vielä kovin selvästi näy, joitakin pieniä esimerkkejä kuitenkin jo on nähty. Esim Haitin onnettomuus tapahtui heti sen jälkeen, kun se oli virallistanut valtionuskontojensa joukkoon woodoon. Thaimaan tsunami iski maahan, jossa ladyboyt, pedofilia ja muu seksiturismi on erityisen yleistä. Japani on niitä harvoja nykyaikaisia maita, joissa pakanauskonnot, ovat yleisempiä kuin kristinusko... Seuraava suuren onnettomuuden paikka saattaa olla USA, joka on kääntynyt seuraamaan kaikkea muuta, kuin Raamatun opetusta. Nämä ’onnettomuudet’ tulevat jatkumaan, samoin sään kummalliset ilmiöt...

En oikein ymmärrä mitä vertaat, kun teet vertailuja eri valtioiden välillä.  Euroopan valtioiden lait perustuvat Raamatun antamalle pohjalle eli kristinuskolle. Jos jotain verrataan niin verrataan vaikka muslimivaltioiden tilannetta kristittyihin maihin tai kommunisti maihin, joissa uskonto on semi-uskontoa, hajutonta ja mautonta rituaalia.

Ymmärrän hyvin, miksi pitäydyt siinä, mikä sopii maailmankatsomukseesi, niinhän teen minäkin :)

Mainitsemillasi mittareilla ei mitata ihmisten mielen hyvinvointia; masentuneisuutta, turhautumista kun ei ole työtä, yksinäisyyttä, turvattomuuden tunnetta, epävarmaa tulevaisuutta...

En minäkään halua 50-luvulle, minulla ei siellä ole muistojen kultaamia asioita. Näen kuitenkin maailman paljon synkempänä paikkana nykyisin kuin se silloin oli.