Tutkintapyyntö Kilpailuvirastolle SKL ry:n toiminnasta

Kommentoitu viesti

Älkää kuulkaa vitsikää

#95 Kaikenlaista puppua

27.11.2011 16:39

Peruslähtökohta löytyy eläinsuojelain 8. pykälästä Eläinjalostus ja geenitekniikka:

"Eläinjalostuksessa on otettava huomioon eläinsuojelulliset näkökohdat sekä eläinten terveys.
Sellainen eläinjalostus tai jalostusmenetelmien käyttäminen, josta voi aiheutua eläimelle kärsimystä taikka merkittävää haittaa eläimen terveydelle tai hyvinvoinnille, on kielletty."

Pykälä sitoo kaikkia kasvattajia ja sitä myöten myös Kennelliittoa. Eiköhän ole sanomattakin selvää, ettei SKL voi koiranjalostuksen keskusjärjestönä sallia asioita ja menettelytapoja, jotka ovat ylläsiteeratun lainkohdan kirjaimen ja hengen vastaisia.

Jospa minäkin katsoisin asiaa sieltä mistä adressin kyhääjät ja sen allekirjoittaneet eli vain ja ainoastaan oman pentulaatikkoni reunan korkeudelta:
- Maksan jäsenmaksun, joka suhteutettuna Koiramme-lehden hintaan on täysin kohtuullinen.
- Maksan jalostusyksilöideni terveystarkastukset, jotka ovat *rotujärjestön* yleiskokokouksen päättämiä, ei Kennelliiton.
- Maksan pentujen rekisteröintimaksun alemman maksuluokan mukaan, koska olen allekirjoittanut kasvattajasitoumuksen yksinkertaisesti siksi, että hyväksymättä jättäminen olisi tarkoittanut, että haluan toimia ylläsiteeratun eläinsuojelulain vastaisesti.
- Vuolasvirta-palkinnon anomisen yhteydessä huushollissani kävi joku tarkastaja. Kun ajankohdasta sovittiin etukäteen, niin ei hommassa mikään kotirauha häiriintynyt.
- Yhdestä nartusta olen tehnyt 2 pentueen sijoitussopimuksen. Kun ensimmäisessä pentueessa narttu sai aikaiseksi suurella puhinalla yhden pennun, totesin, ettei siitä ole jalostuskoiraksi. Omistajavaihdospaperi lähti pennun rekisteri-ilmoituksen mukana. Muuten olen pysynyt yhden pentueen soppareissa siitäkin huolimatta, että kennelini on tuottanut surkean vähän narttuja.
- Teen kauppasopimukset SKL:n lomakkeelle ja liitän mukaan rodun JTO:sta luvun 4.4. Terveys.
- Yhden ulkomaisen uroksen olen tuonut. Teki minulle yhden pentueen, yhteensä 2 pentua. Ei ollut tarvetta käyttää tai käytättää yhtään enempää, kun ei sekään mikään superjalostuskoira ollut. Tyttärensä sitten taas oli. Teki kaksi pentuetta toinen toistaan parempia tenavia, joten ei ollut tarvetta tehdä yhtään enempää.

Onko minulla moitittavaa Kennelliiton toiminnasta? No, sen verran, että 8 euroa paperista, jossa todistetaan, että koira on Suomen muotovalio / käyttöluokkaan oikeutettu, on hivenen ylimitoitettua. Vaan ei taida riittää pohjaksi vaatimukselle tutkituttaa Kennelliiton toimia.

Sen verran olen yli 50 koiravuoden aikana ehtinyt erilaisia kasvattajia tavata ja tarkkailla, että kantani on kiveen hakattu: SKL:n suosittamat / haluamat rajoitukset nartun pennutukselle ja urosten jälkeläismäärille ovat täysin oikeutettuja, pakollinen DNA/polveutumisselvitys ei olisi pahitteeksi. Lisäksi *rotujärjestöjen* pitäisi oppia tunnistamaan - jos ei muuten niin ulkopuolisella avustuksella - rodun olennaisimmat terveysongelmat, joiden pontevalla riskinhallinnalla nyt, esim. PEVISAn kautta, voitaisiin ehkä minimoida tulevaisuuden ongelmia. Kun lisäksi tiedän, että ainakaan oma rotujärjestöni ei kykenisi rekisteröimään pentuja sähläämättä, niin parempi kun on sekin homma Kennelliiton käsissä.

Tämä adressi lienee lähtöisin siitä samasta egotrippailun liikevoimalla pyörivästä puppusanageneraattorista kuin se taannoinen jalostusstrategian vastustamishässäkkäkin. En allekirjoittanut sitä enkä totisesti allekirjoita tätäkään.

Vastaukset


Vieras

#146 Re: Kaikenlaista puppua

2011-11-28 22:27:45

#95: Älkää kuulkaa vitsikää - Kaikenlaista puppua

Vau! Luin juuri omat ajatukseni, Sinun kirjoittamanasi! Hieno perustelu ja aivan täyttä totta! Toivon, että kaltaisia kasvattajia löytyisi maastamme enemmän, eikä näitä "ei niin päteviä puputtajia", joille kurinpitolautakunnan antamat sanktiot ovat vain haasteellinen tehtävä etsiä muita keinoja kiertää ohjeita ym.