Tyypin 2 diabeteslääkkeiden korvaustaso säilytettävä

Kommentoitu viesti

Minä vaan

#266 Törkeää!

04.09.2016 12:07

Minulle tuli 2 tyypin diabetes aivan yllättäen ja heti insuliinille. On jo useampaan kertaan tutkittu, voisiko sittenkin olla 1 tyyppi tai jokin välimuoto. Sairastumista edelsi raskas työrupeama sekä liikuntavamman aiheuttama heikko liikuntakyky.

2 tyypin diabetikkoja syyllistetään kovasti. Joillakin tietenkin voi olla elintavoissa korjaamista, mutta näin on myös monella ei sairastuneella... 

Toivoisin, että lähdettäisiin paremmin tutkimaan sitä, mistä sairaus voi johtua. Tässä keskustelussa näkyy selvästi, että jokin muu sairaus laukaisee diabeteksen, perimän lisäksi. Sama näkyy tuttavapiirissäni. Lisäksi moni työkaverini on sairastunut työstressin ja ylitöiden vuoksi. Lisäksi tiedän useita, joilla joko oma, lapsen tai muun läheisen vakava sairaus on edeltänyt diabeteksen puhkeamista. Mikä siis on stressin vaikutus?

Säästöjä laskiessa tulisi huomioida, että hyvässä hoitotasapainossa oleva diabetes mahdollistaa normaalin elämän ja työssäkäynnin. Toisaalta moni 2 tyyppiläinen ei kuitenkaan kuole heti, jos rahat ei riitä lääkkeisiin, vaan kituu huonokuntoisena kauan ja tarvitsee lisääntyvästi niin terveydenhuollon kuin muitakin palveluita. 

Eiköhän hallituksen 'hömöläisten peiton leikkuu' -politiikalle pitäisi saada jo loppu?!

Vastaukset

Vieras

#272 Re: Törkeää!

2016-09-04 18:14:37

#266: Minä vaan - Törkeää! 

Minullakin puhkesi diabetes rankan työstressin aikana. Olen puhunut asiasta lääkärille, mutta en ole saanut myötäkaikua. Mielenkiintoista kuulla muiltakin samaa epäilyä. 

Että nykyajan työelämä on hullujen elämää, hallituksen politiikka todella hölmöläisten politiikkaa. :-(