Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Kommentoitu viesti

Myyryläinen
Vieras

#215 213. ja 214. johdosta

22.08.2010 13:59

Vieras kirjoitti (213.): "Ennen kuin käytät kyseisiä termejä olisi suotavaa, että ensin ottaisit selvää mitä ne oikeasti tarkoittavat.
"Triteisti - on kolme Jumalaa (esim. kristityt)" Kristityillä ei suinkaan ole kolmea Jumalaa."

Lukemalla Suomen ev.lut.kirkon uskontunnusta, ei voi tulla kuin tulokseen, että ainakin kyseisen kirkkokunta palvoo kolmea yliluonnollista jumal'hahmoa.  Jos on kolme persoonaa niin on kolme jumal'hahmoakin.  Mutta tuo kolminaisuusoppi on pienimpiä ristiriitaisuuksia kristinuskossa.

 

Vieras kirjoitti (213.): "Kysymys kuuluukin, pystytkö sinä varmasti todistamaan että Jumalaa ei ole?"

yleisenä tapana on ollut, että todistustaakka on sillä joka jotakin olevaiseksi väittää. Mutta olkoon.  Kuten jo aiemmin tässäkin keskustelussa olen kirjoittanut, olemattomuus voidaan todistaa jos olevaiseksi väitetty ensin määritellään.  Kuvataan sen ominaisuudet joista voidaan tehdään havaintoja ja niistä johtopäätöksiä j.n.e.  Joten antakaapa ensin määritelmä. (Pelkkä viittaus Raamattuun ei riitä, sillä siellä kuvatut Jahven ominaisuudet ovat niin ristiriitaiset, että sen repii palasiksi alta aikayksikön. Tarkempaa pitää olla.)

 

Saariset kirjoittivat (214.): "Ne ovat annetut elämää ylläpitämään ja suojelemaan. Länsimainen lainsäädäntö perustuu Moosekselle annettuun lakiin."

Meidän länsimainen oikeuskäsityksemme perustuu enemmän roomalaiseen oikeuteen ja sen taustalla vaikuttaa aikaisemmat oikeuskäsitykset, m.m. Kreikasta.

Mooseksen nimiin laitettujen kirjoitusten vanhin osa lienee ajalta n. 900 - 850 e.a.a. Niitä tuskin on Mooses itse kirjoittanut.  Niiden taustalla ovat aiemmat Eufratin ja Tigrisin laaksossa asuneiden kansojen lait, m.m. Hammurabin kokoamat.  Juutalaiset muotoilivat niitä pitkän ajan kuluessa Tooraansa.  Tämä suomen ev.lut.  nykyinen muoto on peräisin Martin Lutherilta.

Sitten vielä tarkennusta: 10 käskyä ovat vain pieni osa Pentateukkia ja siinä olevaa n.s. Mooseksen lakia.  Valtaosa siitä on paimentolaiskansan keskinäisen käytännön elämän perinnäisiä säännöksiä toisaalta ympäristössä toimeen tulemisesta ja toisaalta valtarakenteiden pönkittämiseksi.   Toisaalta kielletään syömästä vaarallisina pidettyjä kasveja ja eläimiä sekä toisaalta käsketään miten yhteiskunnassa pitää kunnioittaa esivaltaa.  Valtaosa ruokasäännöistä perustui tuntemattoman karttamiseen ja yhteiskunnallisista säännöistä pappien vallan pönkittämiseen.  Oma lukunsa oli tietenkin omistavien omistusten turvaaminen.  Siihen käytetään m.m.  peräti kolme käskyä kymmenestä.  Niillä m.m. kielletään kadehtimasta naapurin orjia (1992 käännös).  Nämä ovat sinällään tuttuja melko monista lakikoodeista mutta eivät mitenkään ensimmäisenä tai perustavaa laatuisina juutalaisilla.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#216 Re: 213. ja 214. johdosta

2010-08-22 23:12:34

#215: Myyryläinen - 213. ja 214. johdosta

Kuka sinulle tuota kaikkea pa:ta on syöttänyt. Taidat kohta kaatua moisiin logiikka teorioihisi.

Unohdin mainita, että Jeesus voitti synnin ja kuoleman "kaikkien" ihmisten puolesta, jotta heillä olisi ikuinen elämä. Toisin sanoen myös sinä joudut elämään ikuisesti. Tuo ikuisuus ei tule kohdallasi olemaan kovin ruusuinen, jos et tee parannusta ja ota vastaan Jeesusta Kristusta elämääsi.  Voi, voi, helvetti on aika kuuma mesta.

Jos Suomesta löytyy yksikin ihminen, joka ei tiedä, että kristityillä on vain "yksi" kolmiyhteinen Jumala, on syytä jatkaa uskonnonopetusta kouluissa. Edes sivistyksen vuoksi.

Huvittaa nuo sinun epätoivoiset yritykset kumota Jumalan olemassa olo.  Joskus vielä tulet kaatumaan omaan näppäryyteesi ja logiikkateoriaasi.

Mielestäsi Jumalan ominaisuus on ristiriitainen. . Jos ensin lukisit VT:tä, niin nopeasti huomaisit sen hyvinkin loogiseksi. Mutta, kun luet vain ateistien keksimiä termejä ja niille keksittyjä selityksia ei tietämyksesi uskon asioista ole kovinkaan suuri.

Tiedätkö mitä Israel raamatussa tarkoittaa???