ELVYTYSTÄ JA HYVINVOINTIA - EI LEIKKAUKSILLE!

Kommentoitu viesti

Vieras

09.04.2015 19:09

Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu paremmin, kun julkinenkin sektori osallistuu talouden elvyttämiseen. Talouskasvua saadaan melkein millä tahansa elvytyksellä. Talouskasvu aiheuttaa helposti kuitenkin enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä asioita.

Kaikkien kansalaisten riittävä perustoimeentulo on tärkeää. Pitää kuitenkin varoa kulutuskysynnän lisäämisessä sitä, että luontoa ja kehitysmaita rasittava kulutusjuhliminen lisääntyy, ilman onnellisuuden ja terveyden lisääntymistä.

Elvytys maksaa itsensä takaisin sitä paremmin, mitä enemmän hankinnat koostuvut kotimaisista tuotteista ja investoinnit toteutetaan kotimaisella työvoimalla.

Sitä mukaa, kun rahaa ja muuta omaisuutta sekä työpaikkoja siirretään veroparatiiseihin ja "alhaisemman kustannustason" maihin, ei ratkaisuna ole luoda Suomeen tilalle uutta rahaa, jolla joudutaan elvyttämään - ja sitten on taas kaikki muka hyvin.

Olen aika pitkälle Vasemmistoliiton esittämän elvytyksen kannalla, koska tässä raha- ja talousjärjestelmässä talouskuripolitiikka aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tarvitsemme kuitenkin sellaisen talousjärjestelmän, jossa elvytys ja talouskasvu ei ole itseisarvo. Esimerkiksi talouskasvuun tarvittava energia on tuotettava edistyksellisillä energiamuodoilla eikä fossiili- ja ydinpolttoaineilla. Muutenkin talouskasvu ei saa loputtomasti pahentaa ilmastonmuutosta ja luonnon tilaa. Toivon, että meillä olisi kova pyrkimys lopettaa riippuvuutemme fossiili- ja ydinenergiasta sekä hillitä luonnon tuhoutumista ja ilmastonmuutosta, mistä kyllä seuraisi tilapäisesti talouskasvua. Ihanne olisi kuitenkin, että sen jälkeen, kun olisimme onnistuneet pääsemään eroon ydin- ja fossiilienergiariippuvuudesta sekä onnistuisimme torjumaan ilmastonmuutoksen ja pysäyttämään luonnon tuhoutumisen, meillä olisi vapaus lopettaa talouskasvu – ilman puutetta ja kurjuutta.

Talouskasvuriippuvuudesta vapautumiseksi ollaan esitetty monia hyviltä kuulostavia ideoita. Minä toteuttaisin sen siten, että itse raha muutettaisiin velattomaksi. Riippumatta siitä olisiko jatkossakin yksityisiä pankkeja tai ei, niin itse rahanluonti siirrettäisiin yksityisiltä pankeilta demokraattisen kontrollin alaisuuteen, vaikka (muista pankeista ja eduskunnasta riippumattomalle) keskuspankille , jonka johdosta osa valittaisiin suoralla kansanäänestyksellä esim eduskuntavaalien yhteydessä.

Joonas Dachinger, eduskuntavaaliehdokas, 2015, Vasemmistoliitto, Uusimaa.

Vastaukset

Vieras

#53 Re:

2015-04-10 05:48:58

#52: -  

Kaikista helpoin tapa tehdä rahaa on painaa sitä lisää.