Adressi Tasa-arvoista avioliittolakia vastaan!

Kommentoitu viesti

Vieras

03.04.2015 20:00

Toivon mukaan ette väsyneet tällä ja Mäkisen palstalla etenkin historian esitelmöimisiin.  Nyt lopetan sen het!
Niin sannoo Keski-Suomalainen.  Mitäs muuten kuuluu?  
On ollut hyvä olla hiljaa pitkänperjantain hiljaisuudessa.  Vai ?

Vastaukset

Vieras

#409 Re:

2015-04-06 14:07:10

#408: -  

Kiitos kysymästä. Pääsiäispäivän messua Keravan kirkosta, TV1, ja Tuomasmessua Turun Mikaelinkirkosta, Yle Radio 1, olen katsellut ja kuunnellut kiitollisella mielellä. Sykähdyttäviä ohjelmia kumpainenkin!

Paikallisessa sanomalehdessämme viitattiin 3.4. "Vuorisaarnan kehotukseen hakata pois oma käsi, jos se viettelee syntiin". Tuo kohta onkin ihmetyttänyt monia. Siksipä tuossa sanomalehdessä todettiin "Jeesuksen puheet olivat usein aika rajuja ja absurdeja", jonka jälkeen oli viittaus tuohon Vuorisaarnan kehotukseen hakata pois oma käsi, jos se viettelee syntiin. Muuta tuosta ei kirjoitettu. 

David Wilkersonin kirjassa Isän sydän, sivulla 340, avataan tuota Raamatun kohtaa näin:

Jeesus sanoo opetuslapsilleen: "Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi ... Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi" (Matt. 18:8-9).

Englanninkielisessä Kuningas Jaakon käännöksessä tämä lause alkaa sanoilla 'sen tähden', mikä tarkoittaa 'tämän valossa'. Jeesus sitoo sanansa koko aiempaan opetukseensa lihan tekojen yhdistämisestä ristin työhön. Kun Jeesus sanoo tässä: "Jos kätesi tai jalkasi viettelee sinua", Hän puhuu viettelyksestä, jonka risti aiheuttaa lihalle.

Kun Jeesus sanoo "hakkaa se poikki, repäise se pois", Hän puhuu kuulijoille heidän luottamuksestaan omiin hyviin tekoihinsa. Käsi, jalka ja silmä edustavat lihaa. Ne ovat riippumattomuuden välineitä, joiden varassa ihminen kulkee omia teitään uskoen voivansa tahdonvoimalla ja omalla ponnistelullaan vapautua synnin siteistä.

Kristus sanoo tällaiselle henkilölle: "Silmäsi keskittyy väärään asiaan. Katsot omia kykyjäsi ja voimiasi, luonnollisia taitojasi ja lahjojasi. Repäise siksi pois silmäsi, hakkaa poikki raajasi. Sinun täytyy vapauttaa kehosi, mielesi ja sydämesi kaikesta tällaisesta ajattelusta. Hylkää, poista ja leikkaa pois kaikki toivo siitä, että voisit tarjota Jumalalle omia ansioitasi tai hyvyyttäsi. Himot ja viettelykset on leikattava pois, mutta se  ei  ole sinun tehtäväsi. Se on Hengen työtä."

"Juokse sitten syliini ja anna minun suoda sinulle hyvyyttäni ja elämääni. Nöyrry kuin lapsi ottamaan vastaan ristillä ansaitsemani voitto. Luovuta elämäsi täydelliseen antautumiseen ja riippuvuuteen minusta. Golgatan työni tähden et ole enää itsesi oma, sillä minä olen ostanut sinut. Henkeni täyttää sinussa pyhyyteni vaatimuksen."