MATILDA ON PELASTETTAVA

Kommentoitu viesti

Alueen rahoituksessa mukana oleva Salolainen yritys.

#90 Suomi tarvitsee uutta matkailuteollisuutta.

15.09.2011 08:51

#89: Yhteistyöllä eteenpäin, venekerhon jäsen. - Satama on Teijon venekerholle välttämätön. 

 Meri-Teijon matkailuteollisuuteen on investoitu jo noin 80 miljoonaa euroa. Investointien vauhtia on hidastanut keskeisen satamakaavan viipyminen. Teijon alueen työpaikkojen tulevaisuuden ratkaisevat Teijon yrityspuistossa teollinen toiminta ja Mathildedalissa matkailun kasvu. Kulman takana on odottamassa kymmenien työpaikkojen rakentamisen alkaminen heti kaavan vahvistuttua ja investoijina ovat useat jo nyt alueella toimivat yritykset. Lisäksi on tiedossa jo kaksi ulkolaista toimijaa ja Suomen suurimpiin kuuluva matkailuyritys.  Asiasta on tietääkseni jo kaksi esisopimusta. Salon kaupungin mahdollisuus vaikuttaa myös osaltaan tuleviin investointeihin on hyvä, joustavat ja ripeät rakennusluvat edesauttavat työpaikkojen syntyä. Odotamme kaavaratkaisua, toivottavasti Makasiinien kaavavalitukset vedetään pois, ja iso este koko alueen työpaikkakehitykselle poistuvat.

Vastaukset

Veneilijöiden etu on muidenkin etu.

#91 Veneasiaa satamasta.

2011-09-18 20:14:14

#90: Alueen rahoituksessa mukana oleva Salolainen yritys. - Suomi tarvitsee uutta matkailuteollisuutta. 

 Nyt on taas se aika jolloin me veneilijät tarvitsemme Matildan satamaa, siellä on lukuisia niin Navigaatioseuran kuin Teijon venekerhonkin veneitä. Sataman hoitaja Kari Kaisla on toiminut esimerkillisesti, kiitos siitä. Mutta.. kyllä se satama tarvitsee uusiutumista, miksi Maksiinien kaavavalitusta ei saada pois. Kyllä kaupungin pitää puuttua asiaa ripeästi, muuten saattaa käydä niin että koko satama sulkeutuu. Ilman kaavaa ei satamaa voi rakentaa, laituripaikat, niin kotisatama- kuin vierasvenepaikatkin ovat enemmänkin kuluerä. Palvelut tuovat sataman kassavirrat, niin on joka satamassa. Joko ne ovat matkailusatamia, kuten esim Kasnäs tai sitten telakointi- ja korjaussatamia, kuten Lövö. Jos Lövön malli on se jota valittaja hakee, sehän tarkoittaa että satama sulkeutuu vierasveneilijöiltä, samoin polttoainejakelu päättyy pysyvästi. Polttoainejakelua Tony Hellström kuulemma rahoitti ravintolapalveluilla, Nesteen myynti / hoitokulut oli tappiollista. Toivottavasti myös kylästä löytyy kannatusta pitää satama auki, ja paikalliset yhdistykset kokoavat rivinsä saadakseen kaavavalituksen pois.  Vakava asia, ja miten käy talojen ja huviloiden hinnat jos satama sulkeutuu, arvioin että hinnat putoavat 25 - 40 %. Mikä on merenrantakylä jossa ei pääse merelle ? Ymmärttäkseni Matildan kiinteistöjen hinnat ovat nousseet nimenomaan Meri-Teijon matkailualueen kehityksen myötä.

Toivottavasti jo ensi syksynä näemme satamassa vilkasta rakentamista, se on kaikkien yhteinen etu.