Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#40346

05.08.2014 11:14

 

Juju onkin se,  että jotain järjestelmää on täytynyt vaihtaa tällä palstalla.  Siksi tänne ei saa enää tuotua kuvia.
Ja kaikki on hankalaa.  Voi pönttö minkä teit!!

Vastaukset


Vieras

#40347 Re:

2014-08-05 11:15:39

#40346: -  

 

 

http://www.rll.fi/images/contents/header.jpg...

02.06.2010

http://www.rll.fi/images/contents/Pekka_uusin.JPG...

http://www.rll.fi/images/common/shim.gif...

"Israel iski avustuslaivasaattueeseen." Viikon pääuutinen nosti otsikoihin siellä jatkuvasti pysyttelevän Gazan, mutta myös Israelin kaupungin  Ashdodin, molemmat raamatunlukijoille tuttuja paikkoja sekä Vanhasta että Uudesta testamentista.

Kerrotaan mummosta, joka sai kortin Israelista ja huomasi postimerkissä nimen Jerusalem. "Ai, se on olemassa muutenkin kuin Raamatussa!" Ajankohtaiset uutiset antavat aiheen palauttaa mieliin Ashdodin ja Gazan raamatullisen taustan.

Asdod (nimen kirjoitusasu Raamatussamme) ja Gaza mainitaan jo Joosuan kirjassa (15:47). Asdod oli alun perin filistealainen kaupunki ja viljanjumala Dagonin palvonnan pääpaikkoja (1. Sam. 5:5).

Evankeliumi saavutti Asdodin varsin varhaisessa vaiheessa kaupunkievankelista Filippoksen toimesta. "Filippos ilmaantui sitten Asdodiin. Evankeliumia julistaen hän kulki kaupungista kaupunkiin, kunnes tuli Kesareaan" (Ap. t. 8:40).

Gaza mainitaan Vanhassa testamentissa peräti parikymmentä kertaa. Tunnetuin maininta on kuitenkin Apostolien teoissa. Ennen Asdodia em. Filippos oli joutunut jättämään kaupungit. "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio (Ap. t. 8:26)." Filippoksen ja etiopialaisen hoviherran kohtaaminen Gazan-tiellä on yksi Apostolien tekojen tunnetuimmista kohdista.

Päivän uutiset voivat palvella Raamatun lukemista, jos ne saavat meidät tarkistamaan nimien ja ilmiöiden taustoja Pyhästä kirjasta.

Pekka Harne
Rovasti, SLS:n edustaja RLL:n hallituksessa